20/04/2024

Dues universitats xilenes coneixen bones pràctiques de la URV per transformar les facultats d’Humanitats i Ciències Socials

La URV va acollir representants de la Universidad de Santiago de Chile i la Universidad Católica del Norte que fan un estudi d’experiència comparada

D’esquerra a dreta, Percy Peña, Saúl Contreras, Mercè Gisbert, Núria Gil, José Luís Lázaro, Jordi Tous i Jorge Araos, en un moment de la reunió a la Facultat de Ciències de l’Educació.

Conocimientos 2030 és un projecte consorci entre la Universidad de Santiago de Chile (USACH) i la Universidad Católica del Norte (UCN), també de Xile, sota l’ampara de l’Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo del mateix país, que té per objectiu fomentar el procés de transformació a les facultats i unitats acadèmiques que imparteixen programes de grau i postgrau de les àrees de recerca en Arts, Humanitats i Ciències Socials, promovent la generació i transferència de coneixement, tecnologies, i perspectives inter i transdisciplinaries, tant per al desenvolupament acadèmic com per atendre les demandes de la societat.

El projecte es troba en la primera fase, dedicada al diagnòstic de facultats o unitats acadèmiques i a l’elaboració d’un pla estratègic . Després de realitzar diagnòstics en ambdues universitats, s’està duent a terme un estudi d’experiència comparada i per aquest motiu una delegació del consorci està fent visites a universitats reconegudes com a referents internacionals, com ara la URV. L’objectiu és identificar bretxes i millors pràctiques en la generació de coneixements inter/transdisciplinaris amb un enfocament en les problemàtiques socials de gènere contemporànies.

Així, entre els dies 17 i 19 d’abril la delegació xilena va ser a la URV en una visita que es va estructurar en tres eixos. Primerament, la visió panoràmica general i d’internacionalització de la universitat, per la qual cosa els representants de Conocimientos 2030 es van reunir amb el Comissionat de Xarxes Internacionals, Joan Miquel Canals, que els va proporcionar una primera impressió de la URV pel que fa a l’estructura interna, governança i els vincles internacionals.

Per tractar el segon eix del projecte, orientat cap a l’articulació entre el pregrau i postgrau, així com la transferència de coneixements, tecnologies i innovació, es van reunir amb la vicerectora de Doctorat i CRAI, Carmen Gómez; la directora de l’Escola de Doctorat, María Angel Lanuza Escolano; la vicerectora de Valorització del Coneixement, Transferència i Empleabilitat, Ercilia García; i la directora del Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació (CTTi), Lourdes Jané. A més, es van reunir amb la directora del CRAI, Josepa Rius, i diferents membres del servei, el director de la Secció de gestió de producció científica, José Luís González i van comptar amb la participació de directius i professorat de les facultats de Ciències de l’Educació i Psicologia, Lletres i Ciències Jurídiques.

Finalment, es va tractar un tercer eix enfocat a la inter/transdisciplinarietat amb la vinculació a l’entorn amb directius de centres interdisciplinaris que fan recerca amb un impacte social en les àrees que tracta el programa (Humanitats, Ciències Socials i Jurídiques). En aquest marc, va participar-hi  la directora de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES), Marina Mosquera Martínez, i el director del Centre d’Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT), Antoni Pigrau Solé.

Per últim, es van poder reunir amb el director de l’Institut de Ciències de l’Educació, Antoni Pérez-Portabella.