Notes de premsa 10/07/2024

El Campus Terres de l’Ebre de la URV atorga els Premis Gerard Vergés als millors treballs de recerca i síntesi de secundària

Els premis han reconegut projectes de recerca i síntesi destacats sobre la cohesió social a través de la música, els efectes del franquisme en l’educació, la investigació de la síndrome de Rett i la implementació de tecnologia en ciutats intel·ligents.

Lliurament Premis Gerard Vergés

Avui dimecres 10 de juliol, s’han lliurat els Premis Gerard Vergés del Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV) als Treballs de Recerca de Batxillerat i Treballs de Síntesi de Cicles Formatius de Grau Superior del curs 2023-24, elaborats per alumnes de les comarques de l’Ebre. Els premis, convocats pel Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili, amb la col·laboració econòmica de l’Ajuntament de Tortosa, han guardonat en aquesta edició quatre treballs.

El premi en l’àmbit temàtic de Ciències Socials ha estat per al treball Recorregut pel Benissanet artístic. La música com a element de cohesió d’un poble d’Aina Juan Vàzquez, de l’Institut Julio Antonio de Móra d’Ebre. Aquest treball explora la llarga i rica trajectòria de la Banda de Música de Benissanet, una de les més antigues de Catalunya, destacant la seva influència en la cohesió social del poble a través de la música. La investigació es basa principalment en testimonis i entrevistes amb membres i exmembres de la banda, degut a la manca de informació disponible en arxius i internet.

En la categoria temàtica Ciències de l’Educació, el guardó ha estat per a L’educació entre fang i arròs d’Ariadne Franch Claros, de l’Institut de Deltebre. El treball examina les diferents etapes de l’educació a Deltebre, des de la Segona República fins a l’actualitat, destacant els efectes de la repressió franquista i els canvis polítics en el sistema educatiu. Mitjançant una metodologia qualitativa, el treball recull testimonis de docents i alumnes de diferents èpoques, així com una anàlisi de les lleis educatives i els recursos utilitzats, per posar de manifest la inestabilitat del sistema educatiu al llarg del temps.

Quant a l’àmbit de Ciències de la Salut, el treball El viatge de la síndrome de Rett. un recorregut per la investigació i l’esperança ha estat el guardonat. L’alumne Àlex Oliver Fabra, de l’Institut de Deltebre, ha explorat la història, la genètica, les manifestacions clíniques i els tractaments actuals d’aquesta malaltia rara, diagnosticada en una de cada deu mil nenes arreu del món, destacant tant els avenços mèdics com l’impacte social i familiar. A través d’un estudi comparatiu internacional, el document revela les diferències en el suport rebut per les famílies afectades per la síndrome de Rett, subratllant la necessitat de millorar l’ajuda a nivell global.

En aquesta edició, el jurat ha decidit lliurar un segon premi en la categoria de Ciències Socials al treball Smart Cities de Cinta Simó Roigé, de l’Institut Dertosa, on s’analitzen ciutats intel·ligents que utilitzen tecnologia avançada per crear entorns urbans segurs, saludables i sostenibles. Es presenten els reptes i els beneficis d’implementar tecnologia en àrees com el govern, l’economia, el medi ambient, la mobilitat i la ciutadania. El treball també inclou un exemple pràctic de com una ciutat mitjana, com Tortosa, pot transformar un carrer mitjançant sensors intel·ligents per millorar la sostenibilitat urbana. A més, recull experiències i casos d’èxit de ciutats d’arreu del món que han adoptat aquestes tecnologies.

Els premis consisteixen en quatre ajuts de 1.000 € en la matrícula del primer curs a algun dels ensenyaments que s’imparteixen al campus (Educació Infantil, Educació Primària, Administració i Direcció d’Empreses, Infermeria, i els dobles graus d’Educació Infantil i Educació Primària i Administració i Direcció d’Empreses i de Màrqueting), per al curs acadèmic 2024-25.

El lliurament de premis ha estat presidit per Joan Antoni Ferreres, representant dels Serveis Territorials d’Educació a les Terres de l’Ebre; Víctor Grau, regidor de Joventut i Oci, Educació, Formació Universitària i Professional, Esport i Activitat Física, Acció Cívica i Comunitària i Festa del Renaixement de l’Ajuntament de Tortosa, i Xavier Farré, director del Campus Terres de l’Ebre. Durant les intervencions han posat èmfasis en la promoció del talent dels joves, la importància de posar en valor les seves idees i la necessitat de retenir talent al territori.

En aquest sentit, el director del campus, Xavier Farré, ha destacat que els estudiants premiats aborden temes locals i globals amb la intenció dual del Campus de contribuir amb el coneixement dels seus respectius graus, aportant una perspectiva territorial. La qualitat dels treballs ha anat de la mà amb els seus estudis de Batxillerat i els resultats de la selectivitat, fent que ja hagin estat assignats al Campus en la seva primera preferència en el procés de preinscripció.

Print Friendly, PDF & Email