26/01/2023

El catedràtic de la URV Àlex Arenas rep la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic

El guardó reconeix persones i entitats destacades per la seva contribució al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya

Imatge dels premiats amb el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal.

El físic i catedràtic de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial a la URV Àlex Arenas ha estat una de les deu persones que dimecres 25 de gener van rebre la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic que atorga la Generalitat. El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, va presidir aquest acte que reconeix aquelles persones i entitats per la seva contribució destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya.

Nadal va felicitar els investigadors i les investigadores pel reconeixement obtingut i va destacar la importància cabdal de la seva feina posant de manifest que “coneixement, ciència, recerca, transferència i innovació són segurament l’únic camí segur per fer avançar la societat que tenim en un camí de progrés.”. El conseller va comprometre’s, en nom del Govern, “a fer tot el possible perquè el sistema català de recerca i universitats tingui camins oberts per seguir avançant en l’excel·lència”

Arenas és doctor en Física per la Universitat de Barcelona (UB), investigador visitant al Lawrence Berkeley Laboratory (LBL) i a la Universitat de Califòrnia a Berkeley (UC Berkeley). És catedràtic distingit del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i external faculty del Complexity Science Hub (CSH) de Viena. La seva carrera científica s’ha centrat en l’estudi de la física dels sistemes complexos en xarxa.

La Medalla Narcís Monturiol es va lliurar també a altres nou personalitats destacades en diferents àrees del coneixement: el pediatra Quique Bassat, la geòloga Isabel Cacho, la historiadora Rosa Congost, el físic teòric Roberto Emparan, l’enginyer Xavier Oliver, la historiadora Raquel Piqué, la enginyera agrònoma Rosa Maria Poch, la física Trinitat Pradell i el biòleg Salvador Ventura. El Govern també va lliurar la Placa Narcís Monturiol a la Fundació Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR).