04/07/2017
El Consell Social lliura els premis a la Qualitat Docent
Una metodologia per motivar l'aprenentatge i accions per afavorir l'excel·lència en la formació de doctors han estat les iniciatives guanyadores al 2017
Una metodologia per motivar l'aprenentatge i accions per afavorir l'excel·lència en la formació de doctors han estat les iniciatives guanyadores al 2017
Una metodologia per motivar l’aprenentatge i una sèrie d’accions per afavorir l’excel·lència en la formació de doctors, han estat les iniciatives guanyadores de la modalitat individual i col·lectiva respectivament dels Premis del Consell Social a la Qualitat Docent, que es van lliurar dilluns al vespre en un acte celebrat a la sala de juntes de Rectorat en què van intervenir el president del Consell Social, Joan Pedrerol; el rector de la URV, Josep Anton Ferré, i va comptar amb la presència també de la vicerectora d’Avaluació i Qualitat, Montse Giralt, la vicerectora de Docència, Estudiants i Comunitat Universitària, Arantxa Capdevila, i el secretari del jurat, Jordi Gavaldà.
El premi del Consell Social a la modalitat col·lectiva ha reconegut la iniciativa impulsada per l’Escola de Postgrau i Doctorat. Aquesta ha constituït un grup de formadors per a la professionalització del doctorat (GFPD), integrat pels doctors Joan Josep Carvajal i María del Mar Reguero del Departament de Química Física i Inorgànica, i Ercilia García i Mireia Valverde del Departament de Gestió d’Empreses, i la tècnica, i membre del PAS, i també doctora, Maria José Rodríguez. L’objectiu del grup és afavorir un procés de professionalització de la supervisió del doctorat, pioner a Espanya, i que està esdevenint un projecte de referència a nivell internacional.
“El nostre grup ha dissenyat i implantat un programa docent i innovador que té per objectiu millorar l’eficiència de l’educació doctoral a la nostra universitat, oferint eines que ajuden a estructurar el camí cap a l’excel·lència en la formació doctoral”, va afirmar Maria Ercilia García, en l’acte de lliurament dels premis.
La proposta docent consisteix en un curs-taller adreçat a supervisors doctorals que respon a les necessitats dels nous rols que han de desenvolupar dins del context del nou doctorat. Es realitza en dos dies consecutius, en sessions formatives de 8 hores diàries, combinant breus presentacions per part dels professors i treballs en grup per part dels participants. “L’objectiu de l’ús d’aquesta metodologia és que treballant de forma col·laborativa entre supervisors de diferents disciplines i amb diferents graus d’experiència, creïn les seves pròpies eines que els faciliti i sistematitzi el procés de supervisió”, va destacar la mateixa professora.
Tot i la seva curta vida, un total de tres edicions en cursos diferents, aquest projecte ja ha despertat interès tant a nivell nacional com internacional en diferents agrupacions d’universitats, com la Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado, l’European University Association – Council for Doctoral Education (EUA-CDE), el grup Santander d’Universitats (S-Group), la Xarxa Joan Lluis Vives, i la Association of Arab Universities (AAU). Totes elles els han convidat a presentar aquesta iniciativa que ha estat considerada com una bona pràctica a adoptar.
Una metodologia motivadora
“Metodologies docents per estimular l’interès per una matèria amb la complicitat de la societat”, del professor Antoni Carreras Casanova, de la Facultat de Ciències Jurídiques, és exactament el títol de la iniciativa guanyadora de la modalitat individual. La col·lectiva ha estat per a “L’excel·lència en la formació de doctors a la URV a través de la professionalització de la supervisió doctoral”, dels professors Joan Josep Carvajal Martí, Maria Ercilia García Álvarez, Mar Reguero de la Poza, Mireia Valverde Aparicio, i Maria José Rodríguez Cuesta, aquesta última de l’Escola de Postgrau i Doctorat.
Pel que fa a les metodologies docents de la modalitat individual, s’apliquen des de fa 10 anys en un col·lectiu de 1.300 alumnes de les Facultat de Lletres i de Ciències jurídiques, en l’assignatura troncal de 1er curs d’Ordenament Jurídic i sistema polític del Grau de Periodisme, Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions Públiques i de l’assignatura d’Elements de Dret Constitucional, en els ensenyaments de 1er curs de Diplomatura de Relacions Laborals, Grau de Relacions Laborals i Ocupació.
“Atès que es tracta d’una matèria que per a la majoria dels alumnes de primer curs no presenta d’entrada un especial interès es va innovar una metodologia docent pensada per estimular la motivació, l’interès i la participació”, ha observat el professor Antoni Carreras. Amb aquesta finalitat, i amb l’ús de les noves tecnologies, es cerca la implicació d’institucions i persones rellevants de la política mitjançant la seva col·laboració directa amb un treball pràctic dels estudiants i la seva presència virtual a la classe. Normalment, la fórmula aplicada és una entrevista en vídeo que els estudiants van a enregistrar on els atengui el personatge. A més, a classe, es combinen les lliçons magistrals amb la pràctica i s’estimula la intervenció dels assistents amb preguntes i debat sobre el que s’està parlant, aproximadament cada 20 minuts, per tal de captar la seva atenció. Els resultats obtinguts d’algunes activitats han servit per donar-les a conèixer a les Aules de la Gent Gran de la URV.
“El balanç és positiu ja que pirop d’un centenar d’institucions i personalitats hi ha participat, els estudiants han valorat molt positivament el pla de treball i s’ha visualitzat en diversos congressos i jornades”, assegura el professor Antoni Carreras.
En aquesta edició dels premis a la Qualitat Docent del Consell Social es van presentar tres candidats per la modalitat individual i tres per a la col·lectiva. Cadascuna de les dues modalitats del premi està dotada amb 3.500 euros i els guardonats seran els candidats de la URV a les distincions Jaume Vicens Vives que atorga cada any la Generalitat de Catalunya.
Més notícies de: Premi a la Qualitat Docent