05/12/2022
El projecte UP4Diversity publica sis mòduls pedagògics per fer front a la violència contra el col·lectiu LGBTQI+
L’objectiu és que l’alumnat jove i els professionals de l’educació estiguin formats per intervenir quan detecten casos d’assetjament i que hi donin una resposta comunitària
L’objectiu és que l’alumnat jove i els professionals de l’educació estiguin formats per intervenir quan detecten casos d’assetjament i que hi donin una resposta comunitària
La Universitat Rovira i Virgili conclou el projecte “UP4Diversity. Empowering young people and youth workers to become active upstanders in the prevention of violence towards LGBTQI+ people in the digital era” amb l’elaboració de 6 mòduls pedagògics per millorar les habilitats de prevenció de la violència contra les persones LGBTIQ+. Aquests materials compten amb continguts teòrics i pràctics i s’adrecen a professionals que treballen amb persones joves en diferents sectors, des de l’àmbit de l’educació formal fins a l’àmbit esportiu i d’oci.
Es tracta d’un dels cinc únics projectes seleccionats en la darrera convocatòria del programa Drets, Igualtat i Ciutadania (REC) per promoure la implementació efectiva del principi de no discriminació. Ha estat liderat pel professor Oriol Ríos, investigador del grup de recerca MEDIS del Departament de Pedagogia de la URV.
La recerca exposa que “les investigacions existents mostren que els incidents d’assetjament poden reduir-se amb la creació d’espais segurs en els quals les víctimes de violència sentin que hi ha una resposta comunitària a l’abús i a l’assetjament”. Per això es dona importància a la intervenció de l’espectador i la responsabilitat col·lectiva: “Moltes vegades no som testimonis en directe d’una situació violenta, sinó que ens n’adonem quan algú ens ho explica o ho veiem després en contextos digitals. És en aquell moment quan ens convertim en persones espectadores, les quals tenim dues opcions: romandre passius o intervenir”. Alhora, remarca que “la formació de tots els membres de la comunitat, començant per professionals i joves perquè es converteixin en defensors o upstanders (les persones que intervenen per interrompre per donar suport a la víctima) contra la violència LGBTIQ+ és un pas important” per prevenir el bullying i situacions d’assetjament.
A partir dels mòduls pedagògics, s’han dissenyat diferents tallers de capacitació que s’han dut a terme en 5 països amb la participació de més d’un centenar de professionals. Entre el març i el maig de 2022, s’han celebrat 10 esdeveniments paral·lels. El propòsit de les formacions era proporcionar els coneixements i les habilitats per fer front a qualsevol forma de violència contra les persones LGTBIQ+, en especial les persones joves.
En el desenvolupament del treball, s’ha dut a terme una recopilació d’informació i de dades per conèixer l’impacte d’aquestes formacions. Per una banda, s’han realitzat qüestionaris als professionals participants abans i després dels tallers, i per l’altra, s’han realitzat entrevistes a experts i especialistes en la matèria. Ríos assegura que “la valoració de les formacions és positiva i els professionals han pogut conèixer el tema amb profunditat, tant en continguts teòrics com en propostes d’actuació”.
El projecte ha tingut una durada de 2 anys i ha comptat amb la col·laboració de diferents socis del consorci format per 4 països europeus (Espanya, Bèlgica, Xipre i Dinamarca). La intenció del consorci és continuar organitzant esdeveniments anuals per seguir teixint xarxes d’intercanvi de pràctiques formatives eficaces al voltant de l’àmbit. Els mòduls es poden descarregar en diferents idiomes a la pàgina web del projecte.
Més notícies de: LGTBIQ+