12/11/2024
Els plans d’igualtat de la URV han millorat la presència de les dones entre el personal docent i investigador
L'increment és significatiu en els llocs de direcció de grups de recerca reconeguts, en què ja són més de la meitat. Per contra, en l’estudiantat continuen faltant noies en l’àmbit STEM malgrat l’augment
L'increment és significatiu en els llocs de direcció de grups de recerca reconeguts, en què ja són més de la meitat. Per contra, en l’estudiantat continuen faltant noies en l’àmbit STEM malgrat l’augment
La Universitat Rovira i Virgili continua progressant pel que fa a la presència de la dona en els diferents col·lectius. Especialment significativa és la millora entre el personal docent i investigador (PDI), el que més dèficit presentava fins ara en aquest aspecte i en què s’està caminant cap a la paritat. Això sí, hi continua havent manca de dones en els llocs de lideratge i, específicament, en els departament de l’àmbit STEM (de les sigles en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeries i Matemàtiques), en què també hi ha una presència baixa de noies entre l’estudiantat, malgrat el lleuger augment dels últims anys.
Són els plans d’igualtat aplicats des de ja fa dues dècades a la URV, pionera en aquestes polítiques, el que permet marcar aquesta línia ascendent. La URV ja va rebre recentment el premi EU Gender Equality Champions de la Comissió Europea per l’alt nivell d’assoliment en la implementació dels plans d’igualtat, que tenen l’objectiu d’implantar accions positives per eliminar discriminacions en el funcionament de tots els òrgans i competències de la Universitat i assegurar la qualitat de totes les persones que integren la comunitat. De fet, tenint en compte el global de la comunitat universitària de la URV, el 2023 les dones representaven el 58% del total, tres punts per sobre de la mitjana tant de les universitats públiques catalanes com de les espanyoles.
El 2012, les dones representaven el 45% del personal docent i investigador de la URV, una xifra que amb dades del 2023 ha pujat fins al 53%, fins a nou punts per sobre de la mitjana catalana i de l’espanyola. Aquesta xifra baixa al 49% (41% el 2007) si es tenen en compte les hores de contracte, és a dir, si el personal s’expressa en equivalents a jornades completes. De totes maneres, persisteix cert desequilibri de gènere en l’ascens professional i la participació de dones en llocs de lideratge i presa de decisions, sobretot considerant el percentatge que representen com a col·lectiu. Per exemple, el percentatge està al voltant del 40% en direcció de projectes i tesis, i no arriba al 50% en la presència de les dones d’aquest col·lectiu al consell de direcció i al claustre universitari.
En canvi, destaca l’augment de dones que lideren els 87 grups de recerca reconeguts per la Generalitat, ja que en només deu anys s’ha passat del 24% al 52% dels grups amb una dona com a cap. També continua augmentant el número de dones doctores honoris causa i de dones que participen en actes singulars, com ara les lliçons inaugurals.
Encara dins del col·lectiu del PDI, per branques de coneixement hi ha diferències notables entre ciències de la salut (del 54% el 2007 al 67% el 2023) i enginyeria i arquitectura (del 13% al 19%). Aquest últim àmbit és un dels cavalls de batalla actuals del món universitari, i la URV no n’és cap excepció. Així mateix, poc més d’un terç de l’estudiantat dels estudis de l’àmbit de les STEM són dones (37,2%), una dada baixa tenint en compte que representen el 59% del total de l’estudiantat de la URV, un percentatge que s’ha mantingut molt estable els últims cursos.
Àmbits feminitzats
Per contra, en els estudis de l’àmbit de la salut i de l’educació, el percentatge de noies està al voltant del 80%, una xifra que ha variat poc els cinc últims anys. En aquest sentit, un dels reptes de la URV és aconseguir reduir les diferències en els àmbits del coneixement excessivament masculinitzats o feminitzats. Els percentatges de dones en els màsters i doctorats baixen de manera significativa respecte els graus en tots els àmbits.
Cal destacar també que la taxa de rendiment acadèmic, és a dir, els crèdits aprovats respecte els matriculats, és superior en les noies (86,2%) que en els nois (77,9%), mentre que la taxa d’abandonament el primer curs és més alta en els nois (11,4%) que en les noies (16,1%).
Dins del personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis (PTGAS), les dones són majoria, amb xifres poc alterades les dues últimes dècades (del 65% del 2007 al 66% del 2023), però fins ara aquesta proporció no quedava prou reflectida en els llocs de comandament, ja que el 2007 hi havia un 46% de dones i en l’actualitat ja se supera el 60%. En el PTGAS, la presència de dones és especialment marcada entre el col·lectiu funcionari (83%).
L’informe d’Igualtat de Gènere 2024, que va ser presentat en l’últim consell de govern, es pot consultar en aquest enllaç.