10/12/2025

Els vins del Priorat, a la tertúlia científica de Iubilo amb el professor Fernando Zamora

Els secrets per passar del vi de garrafa al top ten mundial en menys de 40 anys han estat els sòls de llicorella, el clima, l'orografia, unes vinyes resilients, uns vins de poca producció, i sobretot l'aposta d'uns pioners per la qualitat

Tertúlia Iubilo Vins Priorat amb Fernando Zamora
Sala plena amb Fernando Zamora explicant els vins del Priorat. Foto: Ramon Torrens

Una de les activitats obertes a tothom de la comunitat Iubilo URV que més èxit està tenint són les Tertúlies Científiques, en què cada primer dimarts de mes un expert comenta un tema científic i/o tecnològic d’interès i actualitat seguit d’un debat amb els assistents.

A la tertúlia científica del passat 2 de desembre el catedràtic Fernando Zamora va desgranar els secrets dels vins de la Denominació d’Origen Qualificada (DOQ) Priorat. En la presentació que d’ell va fer Albert Bordons va quedar palesa la notable trajectòria de Zamora, tant en els àmbits de recerca i docència en enologia, com pel fet d’haver estat una de les persones clau de la Facultat d’Enologia de la URV des dels seus inicis.

Fernando Zamora - vins Priorat
Fernando Zamora en la seva exposició sobre els vins de la DOQ Priorat. Foto: Ramon Torrens

Durant la xerrada, va repassar primer la història d’aquests vins, i sobretot de la recuperació des de finals del segle XX impulsada per un grup de pioners que van apostar decididament per la qualitat. Els vins de la DOQ Priorat són elaborats majoritàriament per cellers d’explotacions familiars, per la qual cosa les dimensions i característiques d’aquests cellers es tradueixen en una gran cura de les vinyes i dels vins elaborats.

Fernando Zamora va remarcar que un dels secrets del prestigi d’aquests vins és sobretot, a més d’aquest treball rigorós, el tipus de sòl de pissarra (la llicorella), que reté poc l’aigua i força la vinya a fer unes arrels ben fondes i a ser més resistent. També hi influeixen el clima i els sistemes de plantació en aquests terrenys tan costeruts, amb força vinyes velles.

Costers del Priorat
Uns costers de vinyes del Priorat, amb els sòls de llicorella. Foto: Albert Bordons

Les varietats més emprades —sobretot per als més usuals vins negres— són la garnatxa negra i la carinyena, complementàries en qualitat i les més típiques de la zona. També tenen molta importància les maceracions llargues i una criança acurada. Amb tot això, Zamora va remarcar que s’obtenen uns vins amb molt color, alcohol alt, bona acidesa, tanins equilibrats, fruitositat intensa i notes minerals, i per tant molt ben valorats.

En acabat, els nombrosos assistents van interessar-se per molt diversos aspectes d’aquests vins, com els problemes de sequera i el canvi climàtic, els sulfits i les seves alternatives, l’alt cost d’alguns d’aquests vins, les diferències amb altres zones, els tipus de dipòsit o de taps, i altres motius del ressorgiment del Priorat, com el paper rellevant dels enòlegs formats a la Facultat d’Enologia de la URV, i incorporats als cellers de la zona.

Vinya garnatxa Montsant
Vinyes de garnatxa negra d’un celler de la DOQ Priorat, als peus del Montsant. Foto: Albert Bordons

Consulteu el programa complet de Tertúlies Científiques del curs 2025/26.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*