13/06/2024

El programa d’inserció laboral de la URV Inwork clou el curs demostrant la idoneïtat de l’experiència pràctica

Adreçat a persones amb discapacitat intel·lectual, les ha posat en contacte amb el món laboral mitjançant projectes d’emprenedoria reals

Els estudiants del programa Inwork, acabats de graduar, al Castell de Vila-seca

El nou programa de la URV d’inserció laboral per a persones amb necessitats especials, l’Inwork, ha tancat el curs amb èxit. Concebuda com a prova pilot, aquesta primera edició ha demostrat que la metodologia utilitzada, amb més experiència pràctica i contacte real dels participants amb el món laboral, els permet empoderar-se i preparar-se millor. El programa Inwork, que forma part del projecte Inserlab, nascut fa cinc anys a la URV per ajudar el jovent amb discapacitat intel·lectual (aquest any s’hi han incorporat també persones amb trastorn del desenvolupament i trastorn de l’espectre autista) a trobar feina, és innovador per aquest aprenentatge integrat en la pràctica laboral.

“La combinació de l’educació amb una experiència pràctica permet als estudiants aplicar els coneixements teòrics en un entorn professional i desenvolupar habilitats clau per al seu futur laboral”, assegura Teresa Torres-Coronas, professora coordinadora del projecte, que fa una valoració positiva d’una metodologia “més activa” que ha permès a l’estudiantat interactuar amb empreses i d’altres entitats, i comprovar la seva capacitat per fer feines que són d’utilitat per a la societat. A més, aquesta iniciativa ajuda, segons la coordinadora, a trencar estereotips existents cap a aquests col·lectius i a consolidar cultures més inclusives a les empreses.

Després de l’èxit del curs pilot, el programa Inwork tindrà continuïtat el proper curs (de febrer a juny, com aquest any) ja que a més es manté el suport de l’ONCE i hi haurà la col·laboració d’altres empreses i entitats, com ara la Fundació Port Aventura.

Durant l’acte de cloenda s’han repassat les activitats del curs

Un exemple de la metodologia emprada és la pràctica presentada pels alumnes al final del curs, el disseny d’un projecte d’emprenedoria: una empresa de cures i atenció a la gent gran. “És un servei molt útil per a gent que té familiars per exemple en una residència i que necessiten que algú n’estigui pendent. Ells tenen el perfil ideal per fer aquest acompanyament, per fer petites cures…”, explica Torres-Coronas, segons la qual és un tipus d’empresa que demostra que hi ha lloc per a ells en el món laboral.

Per altra banda, en un altra experiència pràctica del curs, el Museu Casteller de Valls els va “contractar” per avaluar l’adaptació de l’equipament als visitants que tenen diferents tipus de discapacitat física i intel·lectual, i van elaborar un informe amb recomanacions per millorar en aspectes com ara l’accessibilitat cognitiva de la informació (és a dir, si és comprensible per a tothom), la llegibilitat dels textos, la senyalització dels espais i l’accés des del carrer, entre d’altres.

Acte de graduació

Per tancar el curs, els dotze nois i noies que l’han completat han rebut aquest dimecres els diplomes acreditatius en un acte al Castell de Vila-seca. Tots ells s’han mostrat molt satisfets amb el resultat del programa. La Judith Porras, per exemple, valora, sobretot, les pràctiques, que li han permès comprovar la millora experimentada i afrontar motivada la vida laboral, per a la qual té alguns projectes i moltes ganes de provar coses noves. L’experiència al Museu Casteller de Valls la va enriquir especialment, segons assegura. La Blanca Vílchez també ha posat èmfasi en les pràctiques que li han fet veure que és “capaç de tot”, com ara afrontar les oposicions a l’administració a les quals es presentarà properament.

En l’acte, apadrinat per Albert Canadell, director general de Promociones Blaumar, el rector de la URV, Josep Pallarès, ha destacat la implicació de molts agents “per convertir en el que acostuma a ser un no”. Pallarès ha animat els nous graduats a mostrar ganes i predisposició, a no tenir por i a confiar en les pròpies capacitats.

Una imatge de la Jornada d’Esports Inclusius celebrada al pavelló de la URV

Jornada d’Esports Inclusius

En paral·lel, i dins del mateix projecte, un grup d’alumnes de l’IFE (Itineraris Formatius Específics) de l’Institut Cal·lípolis van dissenyar i organitzar la primera Jornada d’Esports Inclusius de la URV. Celebrada a l’abril al pavelló d’esports de la universitat, va comptar amb més d’un centenar de participants provinents dels IFE de l’Institut Domènech i Montaner de Reus, de l’Institut Andreu Nin del Vendrell i del centre ocupacional de la Fundació Onada. Els estudiants organitzadors de la jornada van comprovar la necessitat de la inclusió en l’esport. Per al Marc, l’experiència va ser enriquidora perquè van aprendre a “organitzar activitats tenint en compte necessitats específiques, com ara la decisió sobre el menjar per un company amb la síndrome de Prader-Willi”.

La jornada va permetre al Jan, al Xavier i a l’Anna “desenvolupar noves habilitats i créixer com a persona”, segons la seva opinió, mentre que el Raba va destacar la importància d’haver ajudat a millorar les instal·lacions per a persones amb discapacitat, un fet que considera “molt gratificant”. L’Edgar, per la seva banda, va destacar el caràcter pioner de la jornada i la necessitat que es dupliqui en altres universitats. “Aquesta jornada és una oportunitat excel·lent per mostrar que tothom té dret a practicar esport i a gaudir de les seves passions sense limitacions”, tal i com va assegurar l’Arnau, pel qual l’esport inclusiu ha de guanyar visibilitat.