24/02/2023

Estudiants del Campus Terres de l’Ebre i alumnes del Col·legi d’Educació Especial Sant Jordi comparteixen un matí de rugbi inclusiu

Jornada de rugbi inclusiu entre els estudiants d’Educació Primària del Campus Terres de l’Ebre i alumnes del Col·legi d’Educació Especial Sant Jordi.

Aquest dijous ha tingut lloc la jornada de rugbi inclusiu en la que han participat setanta alumnes del Col·legi Públic d’Educació Especial Sant Jordi de Jesús (Tortosa), membres de l’equip de rugbi Los Taus d’Amposta i una vintena d’alumnes de 4t curs del Grau d’Educació Primària del Campus Terres de l’Ebre. L’activitat s’havia de celebrar a l’exterior del Campus Terres de l’Ebre però, degut a la meteorologia, s’ha traslladat al Pavelló firal.

Aquesta iniciativa neix d’un acord entre la URV i la Diputació de Tarragona, institució de la qual depèn l’escola Sant Jordi, a partir del qual al col·legi Sant Jordi es va iniciar pels volts de l’any 2019 una nova activitat esportiva: el rugbi. Així, des d’aleshores, els alumnes d’aquest centre practiquen aquest esport un dia a la setmana i els estudiants d’Educació Primària es formen en educació física inclusiva. A més a més, actualment es realitzen tres trobades anuals: dues al Sant Jordi i una al Campus.

Els estudiants universitaris dissenyen un programa d’activitats esportives i de situacions d’ensenyament-aprenentatge d’educació física que els permet desenvolupar habilitats docents comunicatives, d’adaptació o d’improvisació pensada.  En aquest sentit, Míriam Segura, professora del grau en Educació Primària al Campus Terres de l’Ebre, destaca que per als estudiants de la URV “És una experiència molt enriquidora perquè apliquen eines i coneixements que s’han treballat a classe, d’una manera pràctica i en contextos educatius reals que, com a docents, es podran trobar a les aules de primària”. I afegeix: “Ho fan interactuant amb educadors, docents i amb persones amb diversitat funcional, i ocupant a l’hora el rol de docents i d’alumnes, aprenent de les jugades tàctiques que proposen des de l’altre centre”.

Durant la jornada, s’han dut a termes diverses dinàmiques d’entrenament i un partit de rugbi, on han aflorat valors com el joc net, el treball en equip o el respecte als altres. En una sessió de disciplina esportiva que ha finalitzar amb el Tercer temps, és a dir, un merescut esmorzar saludable. Com a novetat, aquesta vegada ha estat l’alumnat d’Educació Física qui, dins de l’assignatura d’Hàbits saludables i estil de vida, ha preparat les propostes d’alimentació amb productes de temporada i proximitat.

El rugbi, a diferència d’altres esports, requereix de fortalesa, rapidesa, agilitat o alçada, entre d’altres habilitats que el converteixen en una bona pràctica d’inclusió social. De fet, aquest va ser un dels motius pels quals des del col·legi Sant Jordi van apostar-hi. Cristòbal Caballé, dinamitzador de psicomotricitat del centre i impulsor del projecte, explica que es van inspirar en l’experiència de la fundació escocesa Trust Rugby International, on als partits hi juga tothom (diferents gèneres, edats i capacitats). Caballé afirma: “Qualsevol persona pot jugar a rugbi. Nosaltres ajuntem persones i, si cal, creem un reglament específic per a persones amb diversitat”. Els responsables de la iniciativa destaquen com, després de diverses edicions, ha augmentat el nivell tècnic i tàctic dels jugadors i la seva implicació.

Més enllà de l’experiència i l’aprenentatge que aquesta activitat proporciona als participants, els partits conjunts són un punt de trobada en que els estudiants de la URV i l’alumnat del Sant Jordi conviuen, es coneixen millor i eliminen possibles estigmes. Es genera un context de diversitat, inclusió i acceptació, que fomenta la creació de vincles relacionals que, de ben segur, perduraran durant molt temps.