19/01/2024

Els estudis de l’ESMUC a Tortosa es podran compaginar amb el grau d’Educació Primària al Campus Terres de l’Ebre de la URV

L’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i la URV, amb la col·laboració del Conservatori de Música de la Diputació a Tortosa, oferiran un itinerari que permet seguir de forma simultània el grau d'Ensenyaments Artístics Superiors de Música i el d'Educació Primària a la URV

Concert de la cobla de l'ESMUC. Foto: Biblioteca de Catalunya

L’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i la Universitat Rovira i Virgili (URV), amb la col·laboració de l’Escola i Conservatori de Música de la Diputació a Tortosa, oferiran un itinerari que permet compatibilitzar els estudis del Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Música i un Grau en Educació Primària a les Terres de l’Ebre. Aquesta nova oferta formativa suposa la primera opció d’estudiar a l’ESMUC, el centre d’ensenyaments artístics superiors de música de Grau i Màster de la Generalitat, fora de la seva seu a Barcelona.

Aquest itinerari permetrà a l’alumnat desplegar les seves competències interpretatives a la vegada que contribuirà a l’assoliment de les competències pedagògiques que li possibilitaran, en un futur, desenvolupar-se professionalment en un doble perfil: intèrprets d’alt nivell i docents amb altes competències musicals. Es preveu una implementació gradual, d’un màxim de deu alumnes cada curs, que en suposaran un total de 40 quan s’hagi completat el desplegament. Els aspirants hauran de superar les proves d’accés a l’ESMUC (que es faran el proper mes de maig) i a la URV (les proves d’accés a la universitat i les proves d’aptitud personal).

Una imatge de la presentació del grau de l’ESMUC que es podrà cursar a la vegada que el grau d’Educació Primària al CampusTerres de l’Ebre.

En concret, aquest itinerari es podrà obtenir en les modalitats dels instruments del quintet de metall: trompeta, trompa, trombó i tuba. La tria d’aquests instruments respon a la rica herència cultural de les Terres de l’Ebre, que es reflecteix en les seves manifestacions musicals i especialment les bandes. A més, està previst que un dia a la setmana l’alumnat desenvolupi les matèries orquestrals i de grans conjunts a Barcelona.

Així ho ha anunciat la consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, en una visita a Tortosa aquest matí juntament amb el rector de la URV, Josep Pallarès, i el vicepresident de la Diputació de Tarragona, Enric Adell. La consellera ha destacat que “aquesta és una iniciativa que suposarà una oportunitat tant per als músics professionals com per a l’alumnat, perquè farà possible retenir el talent musical de les Terres de l’Ebre i incorporar-lo al nostre sistema educatiu en benefici de l’alumnat”.

De la seva banda, el rector de la URV ha celebrat aquesta acció estratègica que aposta per la retenció del talent i que oferirà als estudiants “un nou perfil professional, un fet que s’ha de posar en valor en uns moments en què tots som molt conscients de la importància de la formació del nostre professorat, en aquest cas de primària”. en aquests moments hi ha 360 estudiants que cursen els graus d’infantil i primària al Campus Terres de l’Ebre. Pallarès assegura que aquest acord no busca augmentar la quantitat d’estudiants, que és molt elevada, sinó que “versa sobre la qualitat de l’ensenyament i del futur professorat”.

Les bandes de música, node social a l’Ebre

Les bandes, a més d’esdevenir agents culturals als municipis i que formen part de l’imaginari sonor de les manifestacions festives locals, actuen com a node social i activitat comunitària que articula el territori a l’entorn de la música. Aquesta articulació va més enllà, fent confluir l’activitat amateur amb l’activitat professional que s’hi esdevé, fins i tot amb una dimensió internacional a través de certàmens com el de La Sènia, o altres festivals que es despleguen al territori. Hi ha una trentena de bandes a les quatre comarques que conformen les Terres de l’Ebre (Ribera d’Ebre, Terra Alta, Baix Ebre i Montsià), amb una població que no supera els 185.000 habitants.

Davant d’aquest potencial musical, el desplegament d’estudis superiors de música a Tortosa busca reconèixer el nivell musical del territori, retenir el talent de les Terres de l’Ebre i contribuir a alimentar l’ecosistema musical tot generant ocupació de qualitat.