28/05/2024

La URV col·labora en un projecte per millorar la formació doctoral i qualitat institucional d’universitats africanes

L'objectiu d'aquest projecte és que Senegal, Guinea i República Democràtica del Congo impulsin polítiques nacionals de recerca i que les universitats estableixin estàndards d'avaluació de la qualitat de la recerca

Participants en la reunió inicial del projecte “Capacitation pour l’évaluation et l’assurance qualité des formations doctorales et de la recherche (QADoc)” a Dakar.

L’Escola de Doctorat de la URV i AQU Catalunya participen en un projecte internacional per contribuir a la millora de la qualitat de la recerca de tres països africans: Senegal, Guinea i República Democràtica del Congo. Aporten la seva experiència a les agències d’avaluació per establir polítiques de recerca i a les diverses universitats a l’hora d’aplicar els mètodes i processos d’avaluació de la qualitat.

El projecte “Capacitation pour l’évaluation et l’assurance qualité des formations doctorales et de la recherche (QADoc)”, finançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea, l’integren agències de qualitat i universitats europees i africanes per formar les organitzacions dels tres països africans perquè impulsin agendes pròpies de recerca que abordin els reptes socials i econòmics de les seves regions. La forma d’assolir aquesta fita és a través de la capacitació que les agències i universitats europees proporcionaran sobre formació doctoral i qualitat institucional.

Amb aquesta finalitat la URV acollirà l’any vinent els representants de les universitats i les agències de qualitat africanes, que vindran a conèixer l’experiència de l’Escola de Doctorat en l’organització de l’avaluació del doctorat i de la recerca acadèmica, els processos interns i la comunicació.

D’aquesta manera les universitats podran establir estàndards i criteris d’avaluació de la qualitat de la recerca i de les respectives escoles de doctorat, formar el personal que hi treballa i saber com aplicar els diferents mètodes d’avaluació de la qualitat en funció del seu context. Alhora, les agències de qualitat i els ministeris de Senegal, Guinea i República Democràtica del Congo podran desenvolupar polítiques nacionals de recerca i professionalització de les agències.

La reunió inicial del projecte s’ha fet del 22 al 24 d’abril a Dakar (Senegal), amb la participació de totes les institucions implicades: l’associació internacional d’universitats Obreal, que lidera el projecte conjuntament amb l’Agència Nacional de Garantia de la Qualitat de Senegal i la Universitat Cheikh Anta Diop de Dakar, així com l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya, la Universitat de Beira Interior i A3ES (Portugal) i la Universitat de Montpeller (França). Fins al novembre de 2026 treballaran conjuntament per assolir els objectius marcats.