19/05/2022
Geocerca, el joc de cerca de tresors amb GPS que arriba al grau d’Infermeria per fomentar l’activitat física
Estudiants de primer curs van recórrer els carrers de Tortosa cercant tòtems amagats i van treballar àmbits com la interculturalitat, la contaminació acústica o l'anàlisi d'espais verds
Estudiants de primer curs van recórrer els carrers de Tortosa cercant tòtems amagats i van treballar àmbits com la interculturalitat, la contaminació acústica o l'anàlisi d'espais verds
La geocerca és el recurs que ha utilitzat l’estudiantat de primer del grau d’Infermeria del campus Terres de l’Ebre per endinsar-se en l’assignatura de Salut Pública i Educació per a la Salut. Es tracta d’un joc a l’aire lliure de cerca de tresors, que cal trobar fent ús de dispositius GPS a partir de pistes. Els estudiants van recórrer els carrers de Tortosa amb l’objectiu de localitzar set pistes, amb les quals van resoldre preguntes sobre la contaminació acústica, la interculturalitat o els espais verds i la seva afectació sobre la ciutadania. Una cinquantena d’alumnes hi van participar i “vam obtenir molts bons resultats” perquè “es van assolir els conceptes i al mateix temps van practicar exercici físic”, ha dit el professor del Departament d’Infermeria, Gerard Mora.
L’estudiantat es va dividir en equips de sis persones, que van recórrer més de 2,5 quilòmetres per trobar totes les pistes. Tots els equips havien de descobrir els tòtems, respondre les preguntes fent ús del codi QR de cada pista i tornar a l’aula en el menor temps possible. Els tòtems s’amagaven en espais transitats com ara parades d’autobús o en indrets icònics de la ciutat de Tortosa, com la inscripció de l’Ordre de l’Atxa al castell de la Suda. També van haver de resoldre problemes relacionats, per exemple, amb la salut ambiental.
“A l’avinguda de la Generalitat, una de les principals, van haver de mesurar la contaminació acústica. Ells mateixos van poder comprovar com els índexs de soroll eren superiors als que marca la normativa de l’Organització Mundial de la Salut”, ha detallat Mora. “Volia que l’assignatura fos molt tangible, de manera que els alumnes passin de la teoria a la pràctica”, ha assegurat. Aquest va ser el motiu pel qual Mora va preparar aquesta pràctica, inspirant-se en la idea original del geocaching i adaptant-la al temari de l’assignatura.
L’objectiu és repetir aquesta activitat el curs vinent i, a més, portar-la a altres assignatures del grau d’Infermeria. “Ens serveix per practicar el temari d’una manera molt més dinàmica i entretinguda”, ha valorat positivament el professor, que referma l’objectiu del Departament d’incloure noves metodologies i tecnologies en l’aprenentatge.