14/04/2016

Interior, Telefónica i la URV facilitaran el contacte dels visitants universitaris estrangers amb el telèfon 112

A través d'una aplicació mòbil, estudiants i personal universitari estranger es podran comunicar amb el telèfon d'emergències 112 quan no puguin ser atesos a través d'una trucada. L'app es basa en pictogrames de les principals i més comunes emergències. El conveni a tres bandes s'ha signat al Rectorat el dijous, 14 d'abril

D'esquerra a dret Kim Faura, Josep Anton Ferré, Jordi Jané i Federic Adan.

El Departament d’Interior de la Generalitat, la URV i Telefónica han firmat un conveni de col·laboració per tal de facilitar la distribució de l’aplicació mòbil per a telèfons intel·ligents que permet un millor accés al telèfon d’emergències 112 de Catalunya per als estudiants, professors i personal d’administració i serveis estrangers dels programes internacionals de la URV, i que no parlen català, castellà, anglès, francès o alemany.

Han signat el conveni el conseller d’Interior, Jordi Jané; el rector de la URV Josep Anton Ferré; i el director general de Telefónica a Catalunya, Kim Faura. Ha assistit a la signatura el director del CAT112 i professor de Dret de la URV Federic Adan.

Mitjançant aquest conveni, Telefónica es compromet a proveir de manera gratuïta a la URV i al CAT112 de l’aplicació multilingüe desenvolupada; la Universitat facilitarà la distribució d’aquesta app de manera gratuïta als membres de la comunitat universitària que visiten la URV en l’àmbit dels programes internacionals, i en farà difusió i en promourà la utilització (revistes, publicacions en línia, cartellera, etc.). Finalment, el CAT112 garanteix que tractarà adequadament els avisos que rebi als seus centres de gestió i iniciarà els protocols establerts per donar-hi resposta.

Amb aquesta aplicació mòbil, la URV vol millorar la seguretat de les persones estrangeres que visiten o resideixen a Catalunya i que utilitzen els serveis d’aquesta universitat. El CAT112 juntament amb Barcelona Centre Universitari BCU ja difon i distribueix aquesta app entre els estudiants estrangers que fan estades a Barcelona, i ara la URV incorporarà la seva utilització.

L’aplicació ‘112 Accessible’ l’ha desenvolupat Telefónica i permet als estrangers que visiten Catalunya comunicar-se amb el telèfon d’emergències a través de pictogrames i un servei de geolocalització mitjançant el seu idioma. L’app es basa en pictogrames que recullen les principals i més comunes emergències que fan que els ciutadans truquin al telèfon 112. Els pictogrames estan agrupats en tres apartats: policials, de salvaments i extinció d’incendis i sanitàries, que indiquen situacions com agressions, robatoris, accidents de cotxe, incendis, inundacions, maltractaments, convulsions, vòmit, etc. A més, cada pictograma inclou consells per minimitzar el risc mentre no arriben els serveis d’emergències.

Amb aquesta aplicació, el CAT112 va obrir fa anys un nou canal d’entrada de les emergències, facilitant la comunicació a tots els estrangers sense la limitació de l’idioma. Les llengües que inclou aquesta versió de l’app són l’anglès, el rus, xinès, àrab, polonès, japonès i italià, però l’aplicació està preparada per a incorporar nous idiomes en el futur.

Cal tenir en compte que el canal principal de comunicació i el més àgil per alertar d’una emergència és la trucada de veu, per la qual cosa l’ús d’aquesta aplicació ha de realitzar-se únicament en cas que la trucada no sigui viable. El CAT112 atén les trucades de veu en català, castellà, anglès, francès i alemany.

El telèfon d’emergències 112 centralitza totes les trucades d’emergències de Catalunya, funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, és gratuït i comú a tota la Unió Europea. A banda d’aquesta APP, el CAT112 disposa d’una versió per a persones sordes i laringectomitzades que necessiten contactar amb el 112 però no poden parlar amb l’operador del telèfon d’emergències que atén les trucades. A més, el CAT112 compta amb l’APP My112, gratuïta i d’ús universal, que permet geolocalitzar la trucada de forma automàtica si hi ha cobertura de dades.

Aquestes iniciatives del CAT112, desenvolupades conjuntament amb Telefónica, tenen l’objectiu que tots els ciutadans que pateixin una emergència siguin atesos en igualtat de condicions pel sistema d’emergències de Catalunya de forma coordinada, eficaç, eficient i immediata.