03/07/2025
La Facultat de Química analitza com es representa la dona en la seva comunicació institucional
L’estudi mostra que les xarxes socials poden esdevenir un espai educatiu transformador si s’utilitzen amb intenció i mirada crítica

L’estudi mostra que les xarxes socials poden esdevenir un espai educatiu transformador si s’utilitzen amb intenció i mirada crítica
La Facultat de Química de la URV ha impulsat un estudi sobre com es representa la dona en la seva comunicació institucional a Twitter/X entre els anys 2019 i 2023. Aquesta anàlisi parteix de la convicció que les xarxes socials, a més de ser una eina clau per a la comunicació universitària, poden esdevenir un espai educatiu transformador si s’utilitzen amb intenció i mirada crítica.
Aquest treball, que s’ha publicat a la Revista Internacional de Organizaciones, és el resultat d’una línia de reflexió iniciada fa dos anys. Va ser al congrés CIDUI 2023 quan es va presentar una primera proposta, centrada en la incorporació de la perspectiva de gènere dins la comunicació universitària. Aquella aportació inicial va donar peu a una anàlisi més profunda i sistemàtica, que ara pren forma i es concreta en aquest article.
A partir de 469 tuits de caire educatiu publicats pel perfil institucional de la facultat, l’estudi examina textos i imatges per identificar com es visibilitzen les dones, especialment en contextos científics. Els resultats mostren un augment progressiu de la presència de la dona, tant en el llenguatge com en el contingut visual, i evidencien una sensibilitat creixent per mostrar models femenins en acció, en entorns acadèmics i de recerca.
De les 145 imatges analitzades, 106 incloïen dones i prop del 50% les mostraven en actitud activa. També es destaca que el 34% dels tuits educatius feien referència directa a dones o a qüestions de gènere i igualtat, amb una atenció especial a esdeveniments commemoratius o de divulgació.
Tot i aquestes dades positives, l’estudi també assenyala àrees de millora. Es posa de manifest una certa falta de planificació estratègica, una irregularitat en la freqüència de les publicacions i la necessitat d’ampliar la representació de la diversitat, anant més enllà del gènere.
Aquesta recerca s’emmarca dins del compromís institucional de la facultat amb la igualtat de gènere, i s’alinea amb els objectius del Pla d’Igualtat de la URV, així com amb les recomanacions de l’AQU per incorporar aquesta perspectiva en la docència i la comunicació universitària.
L’article complet es pot llegir en aquest enllaç.
