17/09/2024

La Nit Europea de la Recerca porta la ciència a Tortosa amb tallers interactius

Una desena de tallers científics ompliran d’activitats divulgatives la plaça de l’Ajuntament la tarda de divendres 4 d’octubre

El Campus Terres de l’Ebre de la URV se suma a la Nit Europea de la Recerca amb una fira de tallers científics a la plaça de l’Ajuntament de Tortosa. Aquesta iniciativa, que es va iniciar en la passada edició, forma part de la gran celebració de divulgació científica que coordina i organitza la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV. L’esdeveniment a Tortosa tindrà lloc el divendres 4 d’octubre, de 16:30 h a 21:00 h, i comptarà amb la participació de diverses investigadores i investigadors de la URV.

Els assistents podran gaudir de tallers científics que aborden diferents àmbits del coneixement, amb propostes experimentals pensades per apropar la ciència d’una manera comprensible i divertida. A més, els nens i nenes que hi participin rebran un passaport científic, que podran segellar en finalitzar cada taller, i un cop completat tindran accés a un obsequi final. Aquesta iniciativa busca despertar la curiositat científica dels més joves a través de l’experimentació directa.

Entre les activitats més destacades, hi haurà un taller dedicat a la reconstrucció de ceràmica protohistòrica, on els participants podran recrear peces antigues i aprendre tècniques de restauració arqueològica. També es realitzarà una simulació d’una ciutat intel·ligent amb Urbots, que mostrarà com funcionen els sistemes automatitzats de les ciutats modernes a través de demostracions d’innovació tecnològica. Un altre taller es centrarà en les tècniques de suport vital bàsic, on s’ensenyaran els primers auxilis i la reanimació cardiopulmonar, mentre que en un altre espai es podrà explorar l’ús de noves tecnologies aplicades al rendiment esportiu, mostrant com aquestes tecnologies poden optimitzar tant la salut com el rendiment esportiu.

A més, s’han organitzat activitats divulgatives prèvies als centres educatius de la zona, com l’Escola Ferreries de Tortosa i l’Escola Soriano Montagut d’Amposta, amb l’objectiu d’apropar la ciència als més joves.

Nit Europea de la Recerca  a Tarragona

La Nit Europea de la Recerca arriba a la setena edició a la URV amb una xifra rècord d’activitats. Aquest gran esdeveniment divulgatiu ha previst enguany un centenar de propostes adaptades a diferents tipus de públic repartides per tota la demarcació i en les que hi participen més de 300 investigadores i investigadors de la URV i també dels centres de recerca CERCA del territori: Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i Institut de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES). La proposta ha rebut el finançament de la Unió Europea.

Aquest matí s’ha fet pública la programació completa de la Nit Europea de la Recerca, en un acte celebrat al Rectorat de la URV, amb la presència del rector de la Universitat, Josep Pallarès; la consellera d’Hisenda, Serveis Interns i Tecnologia i Educació de l’Ajuntament de Tarragona, Isabel Mascaró i Sonia Fernández Veledo, investigadora responsable de l’àrea de recerca de Malalties Metabòliques i Nutrició i membre del Comitè Assessor de Direcció de l’IISPV.

A Tarragona, la celebració de la Nit de la Recerca tindrà lloc el 27 i 28 de setembre a la plaça Corsini, amb una fira de tallers científics. Els tallers s’obriran al públic el divendres de 16:30 h a 21:00 h i el dissabte de 10:00 h a 14:00 h, oferint propostes experimentals de diversos àmbits del coneixement. Per a més informació, podeu consultar tota la programació.

Una proposta consolidada

La Nit Europea de la Recerca és un esdeveniment públic de divulgació científica que té lloc cada any simultàniament a 300 ciutats de 30 països del continent. Des del 2018 la URV organitza a la demarcació de Tarragona aquesta iniciativa, que ha anat creixent i consolidant-se en aquests set anys i que a l’edició anterior va comptar amb la participació de milers de persones a tota la demarcació. L’objectiu és apropar la investigació i els seus protagonistes a públics de totes les edats i donar a conèixer la recerca i la innovació en un llenguatge planer i comprensible.

La Nit Europea de la Recerca és possible gràcies al cofinançament del programa de recerca i innovació Horizon Europe de la Unió Europea i la col·laboració del consorci coordinat per la Universitat de Girona i del que formen part altres universitats i institucions públiques catalanes. A Tortosa també compta amb el suport de la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de la ciutat, i l’IDECE.

Subscriu-te als butlletins de la URV