12/03/2020

La professora Núria Gil indaga en els vincles entre l’escultor Emili Fontbona i Pablo Picasso

El resultat de l'estudi es mostra al catàleg de l'exposició sobre els dos artistes al Museu Picasso de Barcelona, que ha rebut la donació de dues escultures que mostren la influència de Fontbona en el pintor malagueny

Núria Gil acompanyada per Francesc Fontbona (dreta) i Joan Sabaté (esquerra), al Museu Picasso, amb les obres de Fontbona al fons.

Tot i la seua potència i originalitat, l’obra de l’escultor Emili Fontbona i Ventosa (Barcelona 1879-1938) no és gaire coneguda. La seua vida artística va ser curta, només uns deu anys, ja que al 1906 una malaltia mental el va impossibilitar. Això explica, en gran part, que la seva obra sigui escassa. Ara bé, una de les referències més importants que tenim d’ell és la seva relació amb Picasso, a qui va iniciar en la tècnica de l’escultura el 1902. Precisament, la primera escultura de Picasso, Dona asseguda fou executada a la casa familiar d’Emili Fontbona al carrer de Pàdua de Sant Gervasi i s’hi pot veure la influència de l’escultor barceloní.

Aquesta relació entre Picasso i Fontbona s’ha tornat a posar de manifest recentment arran de la donació per part del besnebot de l’escultor, Francesc Fontbona, de dos escultures al Museu Picasso de Barcelona: Dona d’Amposta i Mariner de Tarragona. Darrere l’estudi d’aquestes dues obres que daten del 1902 i que per primera vegada es van editar en bronze el 2014, hi ha Núria Gil, professora del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV al campus Terres de l’Ebre. Ella va participar activament en el projecte de 2014 de fer-ne l’edició en bronze amb l’objectiu de donar a conèixer Emili Fontbona i la seua obra. Un projecte sense ànim de lucre en el qual també hi van intervenir  el col·leccionista Joan Sabaté i el besnebot de l’escultor, Francesc Fontbona. “Estem molt satisfets que aquestes dues obres estiguin exposades ara al Museu Picasso perquè això visibilitza la relació entre els dos artistes i li dona una major projecció a Emili Fontbona”, afirma Gil.

Així, amb motiu d’aquesta donació, el Museu Picasso ha produït una exposició que es podrà veure fins al 7 de juny i que està ubicada dins el recorregut de la col·lecció permanent de Picasso. Amb el títol d’Emili Fontbona – Pablo Picasso, l’exposició inclou les dos peces donades i vint obres més, entre les quals hi ha dues escultures més de Fontbona, Medalló amb al·legories de la poesia èpica i la poesia mística i Cap de faune; diversos retrats que li va fer Picasso, un altre a l’oli de Marià Pidelaserra i una selecció de fotografies i documents.

En el catàleg d’aquesta exposició, Núria Gil analitza les connexions entre els dos artistes, Fontbona i Picasso, i fa seues les paraules de Pidelaserra quan afirmava que “Fontbona era l’àngel que els guardava a tots, i Picasso, el dimoni del qual calia fugir”. Per a Gil, que es remet als testimonis de l’època,  “Emili Fontbona era bondadós i idealista, mentre que Picasso era vivaç i extravertit, gestor i estrateg”. Dona asseguda, la primera escultura de Picasso, “és l’obra que podem considerar el nexe d’unió entre tots dos”, afirma Gil. Una obra picassiana que ara comparteix protagonisme amb les dues escultures donades de Fontbona, al Museu Picasso.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*