01/03/2024

La Universitat Rovira i Virgili participa en el projecte pilot ‘Cartera Digital’ en l’àmbit universitari

Consisteix en una aplicació mòbil que permet generar i emmagatzemar credencials verificables de la persona usuària per accedir, de manera fàcil i segura, a alguns serveis i tràmits de les universitats

Aquest projecte pilot inclòs al Pla de Digitalització de les Administracions Públiques 2021-2025  inclou, entre d’altres, l’anomenat nou model d’identitat digital, una mesura que té per objectiu desenvolupar sistemes i serveis que permetin acreditar digitalment a ciutadans, ciutadanes i empreses de forma 100% telemàtica utilitzant tecnologies com la biometria, la imatge, etc. de forma segura. Pretén també desenvolupar nous sistemes d’identificació i signatura que siguin segurs, usables i senzills per la ciutadania.

Per tirar-ho endavant, la Universitat Rovira i Virgili  amb la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre – Reial Casa de la Moneda, la Universitat Carlos III de Madrid i la Universitat de Múrcia tenen un conveni amb la Secretaria General d’Administració Digital per impulsar aquesta iniciativa pilot denominada “Cartera Digital” en l’àmbit universitari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat amb fons europeus Next Generation.

L’objectiu del projecte consisteix en la generació i emmagatzematge de credencials a la cartera digital. Aquesta ha de permetre, prèvia comprovació, l’ús per part dels usuaris de les universitats participants, a través dels respectius portals d’Internet, de determinats serveis que proporcionin les pròpies universitats.  En el cas de la Universitat Rovira i Virgili, es dona accés a un sistema de fitxatge associat a la gestió de la presència de la universitat al personal d’administració i serveis que vulgui participar al projecte pilot.

Pel què fa a les altres dues universitats participants, l’UC3M donarà accés a una aplicació web per a la gestió de continguts docents al personal docent investigador i al personal d’administració i serveis que hi participi, mentre que la Universitat de Múrcia posarà a disposició del personal docent investigador, alumnes de màster i doctorat i al personal de la biblioteca, l’accés a revistes i publicacions científiques.

La Cartera Digital, al mòbil

Els usuaris disposaran d’una aplicació de Cartera Digital al telèfon mòbil capaç d’emmagatzemar credencials verificables. Una credencial verificable és un document electrònic que acredita atributs de la informació emmagatzemada o de la identitat del seu portador i que és signada digitalment per l’entitat que l’ha emesa (d’aquí la denominació “credencial verificable”).

Es tracta d’un sistema segur que únicament emmagatzemarà informació pública de les quatre entitats emissores de credencials, és a dir, de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre – Reial Casa de la Moneda i de les tres universitats participants, per validar que han estat elles les que han generat la credencial.

D’altra banda, les credencials emmagatzemades a la Cartera Digital estaran sota el control de l’usuari, garantint-ne la sobirania, i contindran dades personals com el nom i cognoms, correu electrònic i identificador de membre de la comunitat universitària, entre d’altres.

Per crear la Cartera Digital, la persona usuària haurà d’indicar el correu electrònic a l’aplicació, on rebrà un codi per verificar-se. Un cop fet aquest pas, es crearà la pròpia Cartera Digital i s’emetrà, de manera automàtica, una credencial que legitimi l’adreça de correu. La nova credencial s’emmagatzemarà a l’aplicació, prèvia autorització de l’usuari. El cost per part de la Secretaria General d’Administració Digital és de prop de 900 mil euros, finançats íntegrament amb fons Next Generation. Aquesta prova pilot finalitzarà el proper mes de maig.