17/03/2026
La URV i Montblanc impulsen el vessant acadèmic i de transferència de coneixement de la Setmana Medieval
El conveni de la Universitat amb l’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi, clau per consolidar la xarxa europea sobre el mite de la qual Montblanc forma part, promou unes jornades temàtiques de divulgació

El conveni de la Universitat amb l’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi, clau per consolidar la xarxa europea sobre el mite de la qual Montblanc forma part, promou unes jornades temàtiques de divulgació
L’Ajuntament de Montblanc, la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Associació Medieval de la Llegenda de Sant Jordi han signat aquest dimarts un conveni de col·laboració amb l’objectiu d’impulsar el vessant acadèmic i de transferència de coneixement vinculat a la Setmana Medieval. L’acord preveu, com a primer pas, la creació del cicle Colloquia Draconis: diàlegs entre la llegenda i la història, unes jornades divulgatives obertes al públic que aprofundiran en la figura de Sant Jordi, el drac i el context històric i cultural de l’edat mitjana.
La iniciativa vol reforçar la projecció internacional de Montblanc en el marc de la ruta cultural europea de Sant Jordi i el drac, una xarxa impulsada per una associació europea vinculada al Consell d’Europa. En aquest sentit, la implicació d’una universitat, en aquest cas a través de la Facultat de Turisme i Geografia, és un dels elements que es valoren per consolidar aquesta ruta cultural i reforçar el paper de la recerca i la divulgació en la promoció del patrimoni i les tradicions vinculades a la llegenda.

El cicle Colloquia Draconis connecta amb l’imaginari medieval i amb altres actes emblemàtics de la Setmana Medieval. El projecte vol crear un espai de trobada entre investigadors, divulgadors i públic general per reflexionar sobre la relació entre la llegenda i la història des de perspectives diverses com la història, l’antropologia, la literatura, l’art o la gestió turística. Amb el drac com a fil conductor simbòlic, el cicle es planteja com un diàleg entre el mite i el coneixement. Cada any, la URV, que participa en el disseny del cicle, aportarà investigadors i experts de diferents disciplines en funció de les temàtiques tractades.
La primera edició dels Colloquia Draconis se celebrarà durant la Setmana Medieval d’aquest 2026. La sessió inaugural tindrà lloc el dilluns 20 d’abril a les 18.30 h a la capella de l’antic hospital de Santa Magdalena, amb una conversa titulada Colloquia Draconis: una oportunitat, a partir del diàleg i la transferència de coneixement, per a la projecció de Montblanc i la Setmana Medieval a través de la ruta cultural europea de Sant Jordi i el drac. Hi participaran el degà de la Facultat de Turisme i Geografia de la URV, Òscar Saladié, i l’expert en turisme cultural Jordi Tresserras, amb la professora Natàlia Moruno, també de la URV, com a moderadora.
El programa continuarà dimarts 21 d’abril a les 19 h a la sala d’actes del Museu Comarcal de la Conca de Barberà amb un diàleg de presentació del llibre Fra Bernat i altres contes medievals per riure. L’acte comptarà amb el traductor de l’obra al català contemporani i professor de literatura medieval de la Universitat de Girona, Sadurní Martí, i amb l’historiador i professor de la Universitat de Barcelona Àlex Rebollo, en una conversa que combinarà divulgació literària i context històric.
