01/12/2023

La URV obre per als centres educatius la segona convocatòria del programa formatiu Repte Experimenta 

Els centres d’educació secundària que vulguin impulsar l’experimentació científica a les seves aules poden presentar una sol·licitud de participació fins al proper 22 de gener

Un equip d’alumnes fent un muntatge per entendre com funcionen els pulmons.
Un equip d’alumnes fent un muntatge per entendre com funcionen els pulmons.

L’interès i la vocació per la ciència no neix, es crea. Aquesta és la premissa en què es basa el Repte Experimenta, un programa d’educació científica basat en la indagació i l’experimentació que, gràcies a la sinergia entre La URV, la UAB, l’ICIQ, l’IRTA i empreses del sector químic i biotecnològic, implica l’alumnat d’educació secundaria obligatòria (ESO) en la resolució de preguntes quotidianes a través de l’experimentació pràctica. L’objectiu és augmentar el nivell d’alfabetització científica i tecnològica, així com fomentar carreres científiques i tecnològiques entre els joves, desconstruint també els estereotips de gènere.  

La segona convocatòria d’adhesió al programa Repte Experimenta acollirà 800 nous alumnes de 1r i 2n d’ESO en una nova edició del seu programa per potenciar l’experimentació dins els centres d’educació secundària obligatòria. La iniciativa compta amb el suport de professionals de l’àmbit científic i parteix del mètode científic i l’aprenentatge learn by doing (aprendre fent), que afavoreixen la motivació dels alumnes i generen coneixements més profunds.  

Els centres educatius que es vulguin adherir al programa pel curs 2024-25 poden presentar la seva sol·licitud fins al 22 de gener de 2024 al web del programa. Se seleccionaran entre cinc i set centres fins a sumar en conjunt, entre tots els centres, un màxim de 800 alumnes. S’organitzarà una sessió informativa virtual 12 de desembre per presentar el programa als centres interessats. Cal inscripció prèvia.  

Els estudiants concursen amb els seus experiments  

El Repte Experimenta a l’Aula desafia a alumnes de 1r i 2n d’ESO de centres públics i concertats adscrits al programa a dissenyar i a fer un experiment científic amb materials casolans per donar resposta a una pregunta quotidiana.  

Es desenvolupa en quatre sessions de dues hores cadascuna i amb grups reduïts (afavorint l’atenció a la diversitat), sempre de la mà d’un padrí científic del món acadèmic o empresarial que els ajuda a entendre el fonament científic del seu experiment. Com a resultat, cada grup genera un vídeo i una memòria amb què competirà amb la resta.   

Cada centre selecciona els millors grups que a través de l’Street Lab expliquen i interactuen amb la ciutadania del seu barri o entorn més proper, potenciant així la divulgació de les STEM entre els més joves. 

Com a cloenda, la Fira Experimentapresenta al públic familiar al voltant de 30 experiments seleccionats entre tots els centres, i s’atorguen els Premis Experimenta als tres millors equips de joves divulgadors científics. 

Una madrina científica amb el seu equip d’alumnes preparant un experiment.
Una madrina científica amb el seu equip d’alumnes preparant un experiment.

Pel programa Repte Experimenta ja han passat 3096 alumnes   

El programa Repte Experimenta a l’Aula s’inicia al 2019 i ha estat implantat a 16 centres educatius de cinc comarques catalanes (Baix Camp, Baix Ebre, Barcelonès, Tarragonès i Vallès Oriental) involucrat a 3096 alumnes, 616 padrins de més de 18 entitats diferents.   

Segons l’enquesta realitzada a l’alumnat que han participat en el Repte Experimenta a l’Aula durant el curs 2019-2023, d’entre del 42,9% d’alumnes que abans de dur a terme el programa afirmaven que no tenien interès per les ciències, un 56,2% ha canviat la seva opinió després de passar per les quatre sessions. També cal destacar que un 95,5% dels alumnes participants diu haver-se sentit molt o totalment motivat durant la realització de les activitats. A més, un 76,7% de l’alumnat indica que està d’acord en què el programa els ha ajudat a descobrir professions i carreres STEM i la seva aplicació.  

En relació a l’aprenentatge de l’alumnat, cal destacar que el 76,6% de l’alumnat en finalitzar el programa  identifica i realitza els passos del mètode científic de forma correcta. Per una altra banda, la implantació satisfactòria del programa en centres educatius d’alta complexitat i aules de diversitat, ha demostrat que la metodologia emparada en combinació amb l’atenció individualitzada dels padrins és un mètode que funciona per integrar l’alumnat amb dificultats.  

Finalment, prova del grau d’innovació i qualitat docent del programa Repte Experimenta és que la Generalitat de Catalunya va atorgar-li el passat mes de setembre de 2023 la distinció Jaume Vicens Vives a la innovació docent.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sobre Repte Experimenta 

 

Repte Experimenta és un programa d’educació científica basat en la indagació i l’experimentació, que parteix del mètode científic i el learn by doing per despertar la curiositat de joves per les ciències i la tecnologia. El programa s’ha impulsat des de la Universitat Rovira i Virgili i compta amb la col·laboració de la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Institut Català d’Investigació Química, l’ Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries i Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación per la vessant pública. Per la banda privada té el suport  d’ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Gomà-Camps, BioTech BioSecurity i el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT).  

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*