19/11/2024

La URV participa en un projecte europeu per promoure la formació en litigació climàtica

El programa inclou l’adaptació d’assignatures ja existents en diferents estudis, com ara Dret, Comunicació, Geografia i Arquitectura, a més de cursos presencials i virtuals i la confecció d’un manual per a la docència

Foto de Peggychoucair (Pixabay)

La Universitat Rovira i Virgili participa en  el projecte Climate Justice Living Lab, que té com a objectiu promoure la formació en litigació climàtica, àmbit específic de la litigació ambiental relacionat amb la lluita contra el canvi climàtic. El projecte està finançat a través del programa Erasmus+ de la Unió Europea, amb la participació d’una universitat italiana i una ucraïnesa, una ONG dedicada a la justícia ambiental i una empresa grega de TIC. El projecte, que finalitzarà l’agost del 2026, es basa en tres grans blocs: activitats docents a través de l’adaptació d’algunes assignatures ja existents d’estudis oficials de les universitats, a més de cursos presencials i virtuals; la confecció i publicació d’un manual de docència en litigació climàtica, i un espai virtual per a l’anàlisi conjunt de casos.

El projecte té una clara vocació interdisciplinària i, en aquest sentit, una de les assignatures incloses en el projecte en el cas de la URV és Sostenibilitat i canvi climàtic, que s’imparteix als graus en Dret, Comunicació, Geografia i Arquitectura. Les altres quatre assignatures formen part del Màster en Dret Ambiental: Clima i energia: justícia i sostenibilitat, Seminaris, Drets humans i justícia ambiental i Fonaments de dret públic ambiental.

“Són assignatures ja existents a les quals incorporem alguns canvis en els continguts i la metodologia que aquest curs estem començant a implantar, testant el currículum desenvolupat amb mires a la seva replicabilitat per altres universitats”, explica Joan Ramon Fallada, professor de Dret Públic i responsable del projecte per part de la URV. Les activitats de docència presencial, complementades amb un curs d’estiu, van dirigides, sobretot, a estudiants de dret i professionals del dret, inclosos professors. També hi ha un curs d’hivern virtual, que va dirigit a activistes climàtics, professionals del dret no especialistes en la temàtica i professionals de la comunicació.

Pel que fa al manual de docència en litigació climàtica, l’objectiu rau en convertir-lo en la gran referència en aquest àmbit. S’estructurarà en diferents blocs temàtics: ciència del canvi climàtic, tendències en la litigació climàtica, governança del canvi climàtic (polítiques i dret internacional, de la UE i estatal), litigació climàtica basada en drets humans i litigació estratègica. “La idea és que resulti útil tant a persones amb coneixements jurídics com a persones que no en tenen, i que es faci servir en les activitats formatives d’educació superior”, afirma Fallada.

Per últim, el projecte es proposa articular a través de la web del projecte un Living Lab sobre litigació climàtica, és a dir, un espai virtual per a la col·laboració i l’anàlisi conjunta de casos que es concep com un espai per a l’intercanvi d’informació, recursos i coneixements entre els participants. Tot plegat, segons els responsables del projecte, ha de permetre millorar la formació al voltant del dret i la litigació climàtica, que té cada cop més protagonisme en molts dels conflictes que van sorgint en l’àmbit internacional.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*