30/09/2024

La URV rep l’Ajuda Càtedra de l’Associació contra el Càncer per un projecte per reduir l’impacte emocional en oncologia

Coordinat per la professora Meritxell Arenas, busca la humanització dels espais hospitalaris i la millora de l’assistència als pacients i les famílies

Meritxell Arenas, la quarta per l'esquerra, durant l'acte de lliurament de l'Ajuda Càtedra.

“Formació i adequació dels espais per reduir l’impacte emocional en oncologia radioteràpica.” Aquest és el títol del projecte coordinat per la professora de la URV Meritxell Arenas i que ha rebut l’Ajuda Càtedra que des d’aquest any ha començat a atorgar l’Associació contra el Càncer a Tarragona, que vol crear una xarxa d’iniciatives per millorar l’assistència dels pacients i les seves famílies. El projecte premiat, centrat en l’atenció assistencial radioteràpica per al pacient oncològic, obté un import de 150.000 euros per tres anys, prorrogables a un quart.

Meritxell Arenas, professora titular a la URV i investigadora de la Unitat de Recerca Biomèdica, a més de directora del Servei d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus, ha assegurat en l’acte de lliurament de l’ajuda, que ha tingut lloc aquest dilluns al mateix centre hospitalari, que “l’objectiu del projecte és la humanització aportant uns ambients càlids, agradables, per tal que quan el pacient i la família entren al servei tinguin un sentiment de confiança i no pas de por o rebuig”.

Per la seva banda, el rector de la URV, Josep Pallarès, ha destacat la importància que la universitat i les institucions sanitàries desenvolupin al màxim les seves capacitats, el seu coneixement, ja que, juntament amb la innovació i el talent, és clau per al progrés de la societat, mentre que el president de l’Associació contra el Càncer a Tarragona, Fede Adán, ha explicat que l’objectiu d’aquestes ajudes és crear “una xarxa de càtedres que impulsin la connexió entre la comunitat universitària i els professionals sanitaris”.  “La recerca és un pilar de la missió de l’associació des d’un punt de vista integral que va més enllà de la recerca biomèdica de laboratori”, ha afirmat Adán.

És la primera vegada que l’Associació contra el Càncer atorga aquest tipus d’ajudes per crear una xarxa de Càtedres AECC, que es focalitza en la humanització del càncer i que avui dia consta de deu projectes en desenvolupament, ja que a més del projecte coordinat per Meritxell Arenas, corresponent a la demarcació de Tarragona, se n’han concedit deu més arreu de l’estat.

Aquestes ajudes són un impuls al posicionament dels serveis d’atenció al pacient de l’associació, com per exemple la fisioteràpia, l’exercici físic oncològic i la nutrició. Aquest projecte suposa una via de col·laboració entre la comunitat universitària, l’associació i els professionals sanitaris ja que aquests projectes hauran de realitzar-se íntegrament en universitats o institucions sanitàries vinculades a universitats públiques o privades.

El procés d’avaluació de les sol·licituds l’ha realitzat un panell d’experts en la matèria específica de cada projecte, a més de pacients oncològics i familiars pertanyents al Programa Patient Advocacy de l’Associació, amb l’objectiu que els projectes tinguin un impacte immediat.

Subscriu-te als butlletins de la URV