02/12/2025

La xarxa INU vista des de dins: experiències enriquidores que impulsen la internacionalització

La URV forma part activa de la International Network of Universities, una aliança global que obre la porta a oportunitats acadèmiques i formatives d'alt impacte per a tota la comunitat universitària, com les viscudes per l'estudiant Ariadna Vives i el professor Ferran Mañé

Ferran Mañé, el quart per l'esquerra, durant el seminari de Bandung (Indonèsia) de la xarxa INU.

La comunitat universitària de la URV té la possibilitat de participar en mobilitats internacionals gràcies a la International Network of Universities (INU), una aliança global de la qual la URV forma part amb un paper actiu i que obre la porta a oportunitats acadèmiques i formatives d’alt impacte. A través de programes com ara l’International Student Seminar for Global Citizenship and Peace d’Hiroshima (Japó), l’International Student Conference (Indonèsia), el Seed Money Fund, el Collaborative Online International Learning o el Researcher Mobility Program, alguns d’aquests coorganitzats amb universitats sòcies de la xarxa, l’estudiantat i tot el personal (PDI i PTGAS) poden accedir a experiències que fomenten el pensament crític, la sostenibilitat i la ciutadania global. La xarxa la formen les següents universitats: Universitat Europea Viadrina (Alemanya), Universitat d’Hiroshima (Japan), Universitat James Madison (EUA), Universitat Kingston de Londres (Regne Unit), Universitat de Malmö (Suècia), Universitat d’Osnabrück (Alemanya), Universitat de Stellenbosch (Sud-àfrica), Universitat Taras Shevchenko de Kíev (Ucraïna), Universitat Nacional del Litoral (Argentina), Universitat Catòlica Parahyangan (Indonesia) i Universitat Rovira i Virgili.

La URV disposa d’uns ajuts per cobrir part de les despeses generades per la participació en les activitats de xarxes: I-Networks i KA171 (aquest últim, sempre i quan existeixi un projecte amb la universitat d’acollida).

Per a la comunitat universitària, formar part de l’INU significa accedir a oportunitats úniques per créixer professionalment i personalment, viure experiències interculturals i contribuir als objectius de desenvolupament sostenible des d’una perspectiva global.

Les vivències d’Ariadna Vives, estudiant del doble grau en Administració i Direcció d’Empreses i Dret de la URV, i Ferran Mañé, professor del Departament d’Economia, que han participat en diferents activitats de l’INU, mostren el potencial transformador d’aquesta xarxa, capaç d’impulsar trajectòries professionals, projectes de recerca i vincles internacionals duradors. 

Ariadna Vives: “L’experiència m’ha proporcionat eines valuoses per afrontar reptes globals amb una mirada crítica i compromesa”

Com vas conèixer la possibilitat de participar en les activitats de la INU? 

Vaig descobrir les activitats de la INU a través de les xarxes socials de la Universitat. De seguida em van cridar l’atenció, ja que estaven molt alineades amb els meus interessos en la cooperació internacional, la sostenibilitat i la pau. Em va semblar una oportunitat molt enriquidora i no vaig dubtar a inscriure-m’hi. 

Ens pots explicar breument en què consisteixen el seminari d’Hiroshima i la Conferència Internacional d’Estudiants de la UNPAR?

El seminari d’Hiroshima és una trobada internacional d’estudiants centrada en la reflexió i el diàleg sobre reptes globals. El programa combina conferències acadèmiques, visites institucionals i activitats amb supervivents de la bomba atòmica. Aquest any, per exemple, coincidint amb el 80è aniversari del bombardeig d’Hiroshima, el seminari va girar entorn de la pau, la memòria històrica i el desarmament nuclear. Una de les parts més dinàmiques i interessants va ser la simulació d’una sessió de l’ONU, on vam representar diferents països i vam debatre temes relacionats amb la seguretat global i el desarmament.

Pel que fa a la Conferència Internacional d’Estudiants de la UNPAR, celebrada a Indonèsia, és un espai de diàleg intercultural on estudiants de diversos països debaten qüestions globals, com ara el desenvolupament sostenible, la justícia social i la cooperació internacional. Per exemple, l’any que ve, el tema central serà els reptes de la intel·ligència artificial, una qüestió especialment rellevant en el context tecnològic actual.

Quina ha estat la teva millor experiència durant la participació al seminari d’Hiroshima?

Sens dubte, una de les millors experiències va ser l’intercanvi cultural: poder connectar amb estudiants de tot el món, compartir perspectives i debatre temes rellevants en un entorn tan enriquidor. Especialment memorable va ser la simulació d’una sessió de l’ONU, on vam representar diferents països i vam discutir sobre seguretat global i desarmament. Va ser una activitat molt dinàmica que ens va fer sentir part d’un diàleg internacional real. 

També destacaria el fet de poder participar en primera persona en la cerimònia del 80è aniversari del bombardeig d’Hiroshima. Va ser un moment molt emotiu i profund, que ens va connectar amb la memòria històrica i amb el compromís col·lectiu per la pau.

Què has après, tant a nivell acadèmic com personal, gràcies a aquesta estada internacional? 

En l’àmbit acadèmic, he aprofundit en temes com ara la pau, el desarmament nuclear i la diplomàcia internacional, en especial gràcies a les conferències i la simulació de la sessió de l’ONU, que em va ajudar a entendre millor com funcionen els processos de negociació entre països. Personalment, he millorat les habilitats comunicatives i he après a treballar en equips multiculturals. M’ha ajudat a obrir la ment, a reforçar el compromís amb la construcció de la pau i a valorar encara més la importància de la memòria històrica. 

Com t’ha ajudat aquesta experiència a entendre millor la importància del pensament global i la sostenibilitat?

M’ha fet veure que els grans problemes del món, com el canvi climàtic o la pau, no es poden resoldre des d’un sol lloc ni amb una sola visió. Cal escoltar diferents perspectives i treballar junts. He entès que la sostenibilitat no és només cosa de cada país, sinó que és una responsabilitat compartida. Pensar en global és clau per trobar solucions reals.

Quins reptes has trobat en participar en un entorn internacional i com els has superat?

El repte principal ha estat la comunicació intercultural. Érem participants de països de cultures molt diferents compartint idees i experiències, i això de vegades pot generar malentesos o dificultats per entendre’ns del tot. Però amb respecte, paciència i ganes d’aprendre dels altres, aquests obstacles es transformen en oportunitats. En definitiva, el que pot semblar complicat al principi acaba creant vincles molt especials i enriquidors.

Recomanaries aquesta experiència a altres estudiants de la URV?

Sí, absolutament. És una oportunitat única per créixer des del punt de vista personal i professional, per conèixer persones d’arreu del món i per adquirir una visió global que complementa perfectament els estudis universitaris.

Creus que la participació en la INU pot influir en el teu futur professional o personal? 

Sí, crec que pot tenir un impacte molt positiu. Aquesta experiència m’ha ajudat a definir millor els meus interessos professionals en l’àmbit de la cooperació internacional i la sostenibilitat, i m’ha proporcionat eines valuoses per afrontar reptes globals amb una mirada crítica i compromesa. A més, també m’ha permès desenvolupar competències clau per al món professional, com el pensament crític, el treball en equip i la gestió intercultural, que considero essencials per a entorns internacionals i diversos.

Ferran Mañé: “La interacció amb estudiants d’arreu del món m’ha permès conèixer perspectives diverses i enriquidores

Com va començar la teva relació amb la xarxa INU i quins projectes o activitats hi has desenvolupat?

Va iniciar-se l’any 2019, quan vaig participar per primera vegada en el seminari d’Hiroshima. Posteriorment, també hi vaig prendre part els anys 2020, 2021 i 2022. Més endavant, vaig participar en el seminari de Bandung els anys 2023 i 2024. Arran d’aquestes experiències, vaig establir contacte amb professorat divers de la xarxa per tal de presentar una proposta al Programa Seed Money.

Has participat a la Conferència de la UNPAR i al seminari d’Hiroshima. Quina experiència en destacaries?

Totes dues experiències han estat molt positives. D’una banda, la interacció amb estudiants d’arreu del món m’ha permès conèixer perspectives diverses i enriquidores. De l’altra, ha estat una oportunitat excel·lent per establir contactes amb professorat internacional. El programa facilita l’intercanvi d’idees i permet observar les diferents aproximacions que tenen estudiants i acadèmics segons els seus contextos d’origen. 

El Seed Money Fund t’ha permès iniciar algun projecte o col·laboració interessant?

Sí. Hem impulsat un projecte centrat en l’estudi de la influència de les normes socioculturals en el comportament laboral de les dones. Aquest finançament ha estat clau per consolidar una col·laboració internacional i avançar en una línia de recerca compartida. 

Com encaixa la teva participació en la INU amb la sol·licitud del projecte Erasmus+ KA171?  

La participació en la INU reforça i complementa la sol·licitud del projecte, ja que ens permet ampliar el finançament disponible. 

Quins beneficis creus que aporta la INU al desenvolupament acadèmic i internacional de la URV?

Ofereix una plataforma molt valuosa per establir contactes amb universitats d’arreu del món en un entorn altament col·laboratiu. No només facilita l’intercanvi personal, sinó que també genera oportunitats per impulsar projectes de recerca conjunts i ampliar la dimensió internacional de la Universitat. 

Què t’ha aportat personalment i professionalment participar en aquestes activitats?

M’ha aportat aprenentatges acadèmics significatius i, sobretot, un enriquiment cultural molt important. A més, la possibilitat de fer networking amb professionals i investigadors d’altres països ha estat essencial per al meu desenvolupament professional. 

Quins consells donaries a la comunitat docent i investigadora de la URV que vulgui implicar-se en projectes internacionals com aquests?

Els animaria a aprofitar aquestes oportunitats, especialment si la comparació internacional pot aportar un valor afegit a les seves línies de recerca. Participar-hi permet obrir noves perspectives i establir col·laboracions que difícilment sorgirien en un context estrictament local. 

Hi ha algun aspecte cultural o acadèmic que t’hagi sorprès en la teva experiència amb altres universitats de la xarxa?  

He estudiat i treballat a l’estranger, i per tant més que una “sorpresa” ha estat una reafirmació de com d’enriquidor és poder conèixer i compartir experiències amb persones d’altres realitats culturals i socials, un procés que sempre aporta noves perspectives i consolida l’aprenentatge mutu.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV