07/03/2025

Les dones empresàries a les Terres de l’Ebre consoliden la seva presència en sectors estratègics

L’informe realitzat per la Càtedra d’Economia Local i Regional de la URV analitza la realitat de les dones empresàries al territori i identifica oportunitats per impulsar-ne el paper en l’economia local.

Les dones empresàries de les Terres de l’Ebre tenen un paper cada cop més destacat en l’activitat econòmica del territori, especialment en sectors estratègics com el comerç i l’hostaleria. Aquesta és una de les principals conclusions de l’informe Dones empresàries a les Terres de l’Ebre, elaborat per la Càtedra d’Economia Local i Regional de la URV, amb la participació dels investigadors Miquel Àngel Bové i Dolors Setó, i que s’ha presentat avui al Campus Terres de l’Ebre de la URV. L’informe s’emmarca dins les activitats de formació, recerca i difusió de coneixement sobre economia local i regional, que desenvolupa la Càtedra, fruit del conveni amb la Diputació de Tarragona.

L’estudi analitza la localització territorial de les dones empresàries, la seva distribució per sectors d’activitat i la seva dimensió per volum de negoci. Tot i que la presència d’empresàries és significativa en determinats sectors, continuen existint importants desigualtats en aspectes com el volum de facturació i la participació en determinats àmbits sectorials.

“L’augment de dones empresàries a les Terres de l’Ebre demostra una dinàmica creixent del lideratge femení, però cal seguir impulsant mesures que facilitin la seva visibilització i expansió cap a sectors amb més potencial de creixement“, assenyala Miquel Àngel Bové, un dels autors de l’informe.

Més presència en serveis i comerç, però menys en indústria i tecnologia

Segons l’informe, el 19,4% de les empreses de les Terres de l’Ebre estan liderades per dones, una xifra pràcticament idèntica a la mitjana catalana (19%). L’activitat empresarial femenina es concentra majoritàriament en l’eix Tortosa-Amposta que aglutina el 31,2% de les dones empresàries del territori. Si hi afegim la Ràpita, l’Ametlla de Mar i Camarles, el percentatge s’eleva fins al 51,7%, fet que confirma una alta concentració en determinats nuclis urbans.

Pel que fa a la distribució sectorial, el comerç és el principal àmbit d’activitat, representant el 30,3% de les empreses liderades per dones. Dins d’aquest sector, el comerç al detall (17,5%) i el comerç a l’engròs (12,8%) són les activitats més habituals. D’altra banda, l’hostaleria representa el 15,3%, incloent restaurants i bars (11,7%) i allotjaments turístics (3,6%). Altres activitats destacades són la construcció (9,1%), el sector primari (7,3%) i la logística i el transport (5,8%).

L’estudi també posa en relleu que el 98,2% de les empreses dirigides per dones són petites o microempreses. En concret, el 62,4% tenen una facturació anual inferior a 900.000 euros, mentre que un 35,8% se situen entre 0,9 i 10 milions d’euros. Només un 1,8% són empreses mitjanes i no hi ha cap gran empresa liderada per dones a les Terres de l’Ebre.

A més, el volum de facturació està altament concentrat en un grup reduït d’empreses. Així, les 5 empreses més grans representen el 26% de la facturació total de les empreses dirigides per dones, mentre que les 25 empreses principals acumulen el 50% del volum de negoci. Per tant, les 250 empreses restants, sumen el 50% restant.

“Tot i que el volum de negoci de les empreses liderades per dones és inferior al de les empreses masculines, aquestes tendeixen a ser més estables i resilients davant crisis econòmiques”, destaca Dolors Setó, coautora de l’estudi.

Reptes pendents: finançament, conciliació i xarxes de suport

L’informe posa en relleu diversos factors que encara condicionen el desenvolupament de l’emprenedoria femenina. Un dels principals obstacles és l’accés al finançament. Tot i que el 70% de les dones emprenedores afirmen que han pogut posar en marxa el seu negoci sense grans dificultats, un percentatge significatiu denuncia barreres a l’hora d’aconseguir crèdits o inversió, especialment en sectors tradicionalment masculinitzats. Aquesta limitació repercuteix directament en el creixement de les empreses liderades per dones, que sovint tenen menys capacitat d’expandir-se o d’accedir a noves oportunitats de mercat.

Un altre aspecte clau és la conciliació entre vida laboral i personal. Malgrat els avenços en matèria d’igualtat, moltes dones continuen assumint una doble càrrega, fet que condiciona la mida i l’ambició dels seus negocis. La falta de polítiques de suport efectives i de xarxes de corresponsabilitat fa que moltes emprenedores optin per models empresarials més reduïts, amb una estructura que els permet adaptar-se millor a les exigències familiars.

Finalment, l’estudi assenyala la necessitat d’ampliar les xarxes de suport i formació per a les dones empresàries. Els programes de mentoratge i les iniciatives de networking poden jugar un paper fonamental en la consolidació i el creixement dels negocis femenins, facilitant l’accés a nous mercats i fomentant una cultura emprenedora més inclusiva.

Cap a un ecosistema més igualitari

L’estudi conclou que, tot i els avenços, encara hi ha marge per millorar la presència i consolidació de les dones empresàries a les Terres de l’Ebre. Els autors de l’informe proposen impulsar accions que fomentin la diversificació sectorial, el suport financer i la creació d’entorns més favorables per a desenvolupar i visibilitzar l’emprenedoria femenina, reforçant la seva contribució al desenvolupament econòmic del territori

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*