30/05/2022

Més de 200 alumnes de primària s’endinsen en la recerca científica al campus Terres de l’Ebre

La VI edició del programa Recerkids, celebrada a Tortosa, s'ha centrat aquest any en la biodiversitat i l'impacte de l'acció humana sobre les aus

Més de 200 alumes 5è i 6è de primària de vuit escoles de la demarcació s’han endinsat en la recerca científica gràcies a la VI edició del programa Recerkids. El campus Terres de l’Ebre ha acollit la jornada de presentació de resultats i trobada entre tots els centres participants, que han comptat amb l’acompanyament dels professors del grau d’Educació de la URV, Josep Holgado i Míriam Segura. Professorat i estudiants han valorat molt positivament el projecte, impulsat per la Direcció General de Recerca de la Generalitat de Catalunya i centrat en la biodiversitat i l’impacte de l’acció humana sobre les aus.

“Es veu com l’alumnat gaudeix i aprèn de manera més fàcil. El fet que sigui molt pràctic afavoreix l’aprenentatge”, indica per exemple Alai Descarrega, docent de l’escola Quatre Vents de Sant Jaume dels Domenys. En el mateix sentit s’expressa Patrícia Pérez, professora de l’Institut Escola Àngel de Tobies del Vendrell, que destaca el “treball cooperatiu” realitzat a l’aula a través de Recerkids. “Els alumnes s’enfronten a situacions de plantejar hipòtesis i trobar respostes a nivell col·lectiu, i això és molt important. S’endinsen en la recerca científica de ben petits i això fa créixer el seu interès”, afegeix.

Durant el darrer trimestre les escoles han treballat en el projecte de recerca. Per iniciar-lo, l’alumnat s’havia de plantejar una pregunta sobre l’impacte dels humans en les aus i cercar la resposta a través del mètode científic. El professorat ha comptat amb l’assessorament dels especialistes d’Eduxarxa i amb materials didàctics preparats per l’organització, com un simulador i jocs en línia per descobrir aus com el flamenc, el martinet blanc o el gavià argentat. El congrés celebrat a Tortosa ha servit per exposar els resultats de les recerques sota la mirada de les investigadores i investigadors de la URV.

Una de les ponències del congrés, amb el comité d'experts format per Josep Holgado i Míriam Segura.
Una de les ponències del congrés, amb el comitè d’experts format per Josep Holgado i Míriam Segura.

Josep Holgado i Míriam Segura asseguren que les escoles que han participat al Recerkids “han demostrat un gran nivell” i recalquen que “han seguit pas per pas el procediment científic, i això no és fàcil”. Tres dels ponents han estat la Paula, el Pol i el Josep, que han representat a l’escola els Quatre Vents. “Hem après moltíssim i ha estat una experiència genial. Ara ja sabem més coses sobre les aus i també com realitzar una recerca científica, i això ens ha agradat molt”, asseguren. A més, afegeixen que “gràcies al programa de recerca som molt conscients de que els nostres actes poden afectar i posar en perill les aus”.

La jornada ha comptat també amb un espectacle a càrrec de Clowntífics a l’Aula Magna del campus i un esmorzar de germanor. Poc després, els més de 200 alumnes s’han desplaçat fins al Parc Natural del Delta de l’Ebre. Allà han realitzat dues rutes guiades per conèixer de primera mà la situació de les aus i continuar amb les activitats centrades en la biodiversitat. Els centres participants han estat l’escola Isabel Besora de Reus, l’escola Bernardí Toldrà de Vila-rodona, l’escola Cal·lípolis de La Pineda, l’Institut Escola Àngel de Tobies del Vendrell, l’escola Quatre Vents de Sant Jaume dels Domenys, l’escola El Serrallo de Tarragona i l’escola Montsant de la Bisbal de Falset.

Imatge de l'espectacle Clowntífics a l'Aula Magna del campus.
Imatge de l’espectacle Clowntífics a l’Aula Magna del campus.
Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*