16/05/2023

Un projecte liderat per la URV millora les competències digitals del professorat per a la docència virtual

El projecte Hi-Teach ha abordat els reptes de l’escenari acadèmic en la nova normalitat digital postpandèmia.

El grup de recerca Social & Business Research Laboratory (SBRLab) de la URV ha presentat els resultats del projecte Erasmus+ Hi-Teach: A new trainer teaching framework in the post-covid era. El projecte ha abordat els reptes de l’escenari acadèmic en la nova normalitat digital postpandèmia, en què l’ensenyament en línia ha pres rellevància amb eines educatives com jocs o recursos audiovisuals. La iniciativa ha comptat amb la participació d’universitats i centres de formació i d’innovació tecnològica de cinc països europeus (Eslovènia, Grècia, Itàlia, Polònia i Catalunya).

La URV, a través del grup de recerca SBRLab, s’ha involucrat contribuint al disseny i al desenvolupament de la formació i dels recursos educatius, i col·laborant en la creació de píndoles de vídeos formatius. La finalitat d’aquest projecte és desenvolupar professionalment els docents universitaris en la competència digital a través d’una formació innovadora.

Programa de formació en línia per a professorat

Durant els dos anys del projecte s’han aconseguit importants resultats en la formació de professors universitaris en el disseny i planificació de processos d’ensenyament-aprenentatge en entorns virtuals i l’ús d’eines digitals per motivar i avaluar als estudiants en les classes telemàtiques. S’ha desenvolupat un programa complet de formació en línia format per cinc mòduls i materials didàctics interactius, vídeos, exercicis en línia, guies metodològiques i manuals. Aquest curs de formació ha tingut lloc a la URV en el marc del Pla de formació del PDI i amb la col·laboració de l’ICE, on han participat una vintena de docents universitaris. A més, cinc estudiants de doctorat van assistir en diferents tallers a Salern (Itàlia) sobre disseny instruccional i l’aprenentatge basat en jocs i Movie Education.

Els resultats del programa indiquen que tant els estudiants com els professors van millorar les seves competències digitals i es van introduir en noves àrees de coneixement. Durant la presentació també s’ha donat a conèixer el currículum docent i els recursos educatius elaborats. Aquests materials serviran per donar suport al desenvolupament professional dels docents com adaptar les estratègies a les individualitats de cada estudiant, planificar activitats o tècniques per a millorar la seva motivació i participació o millorar les seves habilitats digitals en el context de l’aprenentatge virtual.

L’acte de presentació va tenir lloc a la Sala de Juntes del campus Catalunya

La presentació dels resultats va tenir lloc el dimecres 26 d’abril a la sala de Graus del campus Catalunya amb la benvinguda a càrrec de la vicerectora de Projectes Docents i Estudiants, Montserrat Pinent.