30/09/2024

Mor Maria Antònia Ferrer, la historiadora que dona nom al guardó de la URV per la defensa dels drets de les dones

Traspassada als 98 anys, va ser professora d’història a la Divisió VII de la UB, predecessora de l'actual universitat

Maria Antònia Ferrer i Bosch, l’exprofessora que dona nom al guardó que la Universitat Rovira i Virgili concedeix des del 2008 a persones o entitats que hagin destacat en la defensa dels drets de les dones, ha mort aquest dilluns als 98 anys. Demà, de 9 a 14h, serà al tanatori de Montbrió del Camp.

Nascuda a Tarragona el 1926, es va llicenciar en Filosofia i Lletres el 1949 i es va doctorar en Història el 1976 a la Universitat de Barcelona. El 1963 va ser una de les persones fundadores del col·legi Pax de Tarragona, que van concebre com una manera d’oferir una escola alternativa que li mancava a la ciutat, catalanista i laica, defensora de la llibertat. En va ser també directora.

Amb més de 50 anys es va doctorar en Història a la Divisió VII de la UB (l’embrió de la URV) on va ser també professora fins a la seva jubilació el 1991. La seva línia d’investigació ha estat principalment el món contemporani, pensament i societat, amb nombrosos articles publicats en revistes especialitzades. Per la seva important dimensió de transferència de coneixement i la vinculació a la vida acadèmica i científica de la universitat, la URV va decidir fa setze anys que el premi que des de la Unitat d’Igualtat s’atorga a persones o entitats destacades en la defensa dels drets de les dones i la seva visibilització portés el seu nom.

Per a Maria Antònia Ferrer, Tarragona sempre ha estat un punt de referència en els seus estudis i publicacions, i la seva recerca es va adreçar també a conèixer l’univers imaginari que regia la societat clàssica. Un cop jubilada, va dedicar el seu temps a recuperar el llegat cultural de Tarragona, sobretot del món romà. En són exemple els llibres Context europeu de la Reial Societat Arqueològica (Tarragona, 1994), Tàrraco: Mitologia i cultura religiosa (Tarragona, 1997), Bacus dels ritus i dels rostres (Tarragona, 2001), i Història de Tarragona, una ciutat mediterrània, publicat per la Editorial Arola al 2006.

Subscriu-te als butlletins de la URV