25/07/2024

Neix la Societat Longeva Catalunya Sud per aprofitar el pes demogràfic de la gent gran, cada cop més formada

La Universitat Rovira i Virgili forma part del grup promotor juntament amb la Diputació de Tarragona, les cambres de comerç, la Societat Catalana de Geriatria i el laboratori d’innovació social SèniorLab

Un moment de l'acte de constitució de la Societat Longeva Catalunya Sud

El grup promotor de la Societat Longeva Catalunya Sud s’ha constituït aquest dijous amb l’objectiu d’abordar els reptes que planteja l’augment de l’esperança de vida. Principalment, la iniciativa busca aprofitar el pes demogràfic creixent dels majors de 65 anys, cada vegada més preparats i formats, per aprofitar-ne l’expertesa i l’experiència. La Universitat Rovira i Virgili forma part del grup promotor juntament amb la Diputació de Tarragona, que ha acollit l’acte de constitució; les cambres de comerç de Reus, Tarragona, Tortosa i Valls; la Societat Catalana de Geriatria i Gerontologia, i el laboratori d’innovació social ciutadà SèniorLab.

Aquesta iniciativa sorgeix del fet que el 2050 una de cada tres persones tindrà més de 65 anys, molt abans en les àrees rurals, la qual cosa fa necessari transformar progressivament la manera de viure, conviure i generar valor. L’impacte és produirà en molts àmbits: salut i benestar, treball i finances, habitatge i mobilitat, comerç i oci… Sobretot, caldrà posar en valor aquesta societat longeva més formada i preparada que mai, fomentar les relacions intergeneracionals i erradicar l’edatisme (discriminació per edat), fortament arrelat.

Són reptes, i oportunitats, sense precedents com a societat en general i per a la Catalunya sud en particular. Per afrontar-ho, es busca la implicació de múltiples actors que col·laborin amb una visió comuna i una acció coordinada a llarg termini. Per això, durant el procés que s’iniciarà ara s’hauran de sumar molts agents i persones a la iniciativa, alguns dels quals ja estan actuant en els canvis que cal abordar.

En la ponència inicial de la sessió, José Augusto García Navarro, president de la Societat Espanyola de Geriatria i Gerontologia i actual director general del Consorci de Salut i Social de Catalunya, ha incidit en els reptes d’aquesta longevitat, com ara la transformació profunda del sistema de cures i altres aspectes rellevants de salut i benestar, alguns dels quals abasten tot el cicle vital. Per la seva banda, Francesc Patricio, cap de l’Oficina de la Gent Gran Activa del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, ha emfatitzat la necessitat de desenvolupar polítiques públiques coordinades i interdepartamentals des del Govern i ha explicat els primers passos que s’estan fent al respecte.

Els representants de les institucions que formen part del grup promotor

La presidenta de la Diputació, Noemí Llauradó, ha destacat la necessitat de posar en valor la gent gran, ja que “fer-se gran és un procés, cal rebutjar l’edatisme i potenciar una longevitat activa, creativa, participativa i intergeneracional. En un futur no gaire llunyà, una tercera part de la població serà major de 65 anys. Cal, doncs, que el protagonisme social d’aquest segment d’edat vagi més enllà del simple punt de vista numèric”. Per la seva part, el rector de la URV, Josep Pallarès, ha introduït la interdisciplinarietat del coneixement com a aspecte clau que ha d’aportar la universitat, compromesa en aquest repte i implicada en la transformació del territori.

Els presidents i representants de les cambres de comerç de la Catalunya sud han posat de relleu les implicacions de la societat longeva per a les empreses i la importància de l’anomenada economia silver, atès el volum creixent d’usuaris i consumidors que representa. Francesc Riba, vicepresident de la Societat Catalana de Geriatria i Gerontologia, ha remarcat els reptes i impacte que aquest augment de l’esperança de vida té sobre el sistema de salut i la visió psicobiosocial i comunitària que ha d’impregnar tots els canvis que s’han de produir.

Finalment, Josep Abelló, president de l’associació SèniorLab, impulsora de la constitució d’aquest grup promotor, ha centrat la intervenció en el paper de la ciutadania i en remarcar la necessitat que la societat longeva esdevingui un tema prioritari en les agendes polítiques, econòmiques i socials.