21/04/2022

Els projectes arquitectònics dels professors Manel Bailo i Josep Maria Toldrà, seleccionats per als Premis Arquitectura 2021

Són l'edifici d'oficines sostenibles Slow Building Barcelona i l'ampliació d'una casa d'estiueig de Sant Cugat, de Manel Bailo, i una intervenció en una plaça de Reus, per Josep Maria Toldrà

Slow Building Barcelona és el projecte d'edifici d'oficines sostenibles de l'arquitecte i professor de la URV Manel Bailo.

El Consell Superior dels Col·legis d’Arquitectes d’Espanya (CSCAE) ha escollit 180 projectes d’entre 650 projectes, que aspiren a rebre els Premis Arquitectura 2021. Entre els seleccionats hi ha dues obres dels arquitectes i professors de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV (ETSA) Manel Bailo, “Slow Building Barcelona” i “Casa Entre” a Sant Cugat, i una de Josep Maria Toldrà, una estructura per suavitzar la presència d’un transformador a la plaça Racó de l’avi de Reus.

La convocatòria del CSCAE premia la millor arquitectura espanyola, amb la particularitat que aquest any s’hi han afegit noves categories, ampliant-se així el concurs. Es tracta d’un procés llarg que conclou al mes de juny amb la cerimònia d’entrega dels premis.

Slow Building Barcelona i Casa Entre, de Manel Bailo

“Slow building Barcelona” és un edifici d’oficines sostenible amb espais saludables que posa en valor un antic polígon industrial de Sant Cugat del Vallès. “Casa Entre” és l’ampliació d’una casa d’estiueig ubicada també a Sant Cugat, entremig d’unes cases amb petits jardins i arbres centenaris. La dificultat d’aquests projectes residia, sobretot, en la seva posició urbana i en trobar la manera de relacionar-se amb un edifici existent tenint en compte el context urbà, segons explica Bailo.

Casa Entre, projecte de Manel Bailo, arquitecte i professor de l’ETSA.
Un laberint per emmascarar un transformador elèctric

L’encàrrec de l’obra seleccionada de Josep Maria Toldrà va ser de l’ajuntament de Reus, per la necessitat d’emmascarar l’emplaçament d’un transformador elèctric. La nova localització era enmig de la plaça Racó de l’avi i la idea tractava de suavitzar l’actuació, atorgant-li un cert atractiu.

La proposta de Toldrà va ser la construcció d’una mena de laberint amb la intenció que fos un joc més per als nens.”Al final era com fer un truc de màgia on desapareix l’objecte que ningú vol veure”, apunta. Toldrà confessa tenir-li estima a l’obra perquè és un espai on comparteix temps amb els seus fills.

Estructura plaça "Racó de l'avi"
Estructura de la plaça Racó de l’avi de Reus, de Josep Maria Toldrà, arquitecte i professor de la URV.

Els premis del Consell Superior dels Col·legis d’Arquitectes d’Espanya tenen l’objectiu de reivindicar el valor de la feina dels arquitectes i destacar la importància d’exercir una labor social al servei del benestar individual i col·lectiu de les persones i de la sostenibilitat del planeta.

Amb la voluntat de difondre valors socials i culturals els premis neixen per reconèixer trajectòries personals dels professionals d’aquest sector. És per això que tots dos autors coincideixen que, tot i ser un procés llarg i amb un recorregut força complicat, alhora és tot un èxit per ells poder formar-ne part.