22/07/2020
Reconstrucció sense precedents en 3D de cranis precolombins del Carib i Sud-amèrica
El treball es recull en un article científic liderat per Gizéh Rangel-de Lázaro del Museu d'Història Natural de Londres i investigadora associada de l'IPHES-URV
El treball es recull en un article científic liderat per Gizéh Rangel-de Lázaro del Museu d'Història Natural de Londres i investigadora associada de l'IPHES-URV
Durant els segles XIX i XX nombrosos museus, societats científiques i acadèmies reials van ser fundats a Europa i Amèrica. En aquest escenari, va sorgir el Museu Antropològic Montané, a l’Havana, Cuba. La institució ha vist créixer la seva col·lecció amb els anys, gràcies a científics, antiquaris i aficionats, convertint-se en un museu essencial per a la investigació antropològica i arqueològica de la regió, ja que disposa de peces excepcionals de les cultures prehispàniques que van poblar aquest país, el Carib i Amèrica.
Actualment, el Museu Montané, com altres recintes d’aquest tipus de països en vies de desenvolupament, s’enfronta a un repte: la introducció de tecnologies avançades per digitalitzar les col·leccions i la creació de projectes innovadors per atraure visitants, que s’ha retardat per la manca de recursos. Fins on se sap, no hi ha estudis publicats basats en la digitalització de les col·leccions antropològiques dels museus del Carib.
En aquest context, un equip internacional integrat per membres del Museu d’Història Natural de Londres, de l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social), de la Universidad de Valladolid, del CENIEH (Centro Nacional de Investigación sobre la Evolución Humana) i del Museu Antropològic Montané han portat a terme reconstruccions en 3D d’una selecció representativa de 13 cranis humans precolombins, específicament de Cuba i Perú, que són part de la col·lecció osteològica de l’esmentat museu. La mostra estudiada està integrada per cranis amb deformació artificial tabular obliqua, deformació anular, i altres, no deformats. Els models 3D generats es van utilitzar per produir impressions i vídeos animats en 3D.
El treball realitzat proporciona proves sense precedents de reconstruccions en 3D de cranis precolombins en la zona del Carib i d’altres artificialment deformats d’Amèrica del Sud. L’experiència es recull ara en un article científic de la revista Virtual Archaeology Review, amb Gizéh Rangel-de Lázaro com a primera autora (Museu d’Història Natural de Londres i investigadora associada de l’IPHES-URV). Cal destacar que és la primera vegada que es publiquen resultats sistemàtics i fiables basats en l’ús de tècniques digitals per reconstruir valuoses peces de la col·lecció de cranis prehispànics del Museu Antropològic Montané.
“En el futur, busquem pujar els models 3D a una plataforma digital, com Google Arts & Culture, Sketchfab, o Morphosource per augmentar la visibilitat de la col·lecció del Museu Montané i amb aquesta finalitat inclourem valuosa informació històrica i intangible associada a ells”, comenta Gizéh Rangel-de Lázaro.
Tant els cranis deformats com els no deformats van ser digitalitzats amb l’escàner portàtil de llum estructurada Artec Space Spider amb el qual es van obtenir models tridimensionals, basats en les mostres reals. Els models 3D resultants es van utilitzar per produir rèpliques impreses en 3D i vídeos animats.
L’objectiu és afavorir l’estudi i socialització de les peces, ja que els promotors d’aquesta iniciativa tenen clar que la virtualització del patrimoni cultural mitjançant tecnologies digitals repercuteix favorablement en la conservació, l’accés i gestió de les col·leccions dels museus. L’ús de models 3D fomenta el compromís amb els visitants, estimula noves formes d’aprenentatge i revaloritza les exposicions. A més, amb la digitalització es protegeixen aquestes fràgils i valuoses col·leccions per a futures generacions.
Referència bibliogràfica
Rangel-de Lázaro G, Martínez-Fernández A, Rangel-Rivero A, Benito-Calvo A. 2021. Shedding light on pre-Columbian crania collections through state-of-the-art 3D scanning techniques. Virtual Archaeology Review 12: 1-10.