09/04/2025
Representants d’universitats i agències de qualitat africanes visiten la URV per conèixer l’experiència de l’Escola de Doctorat
La visita forma part d'un projecte per millorar la formació doctoral i la qualitat institucional al Senegal, Guinea i la República Democràtica del Congo

La visita forma part d'un projecte per millorar la formació doctoral i la qualitat institucional al Senegal, Guinea i la República Democràtica del Congo
La URV rep aquests dies la visita de representats d’universitats i agències de qualitat del Senegal, Guinea i la República Democràtica del Congo per conèixer l’experiència de l’Escola de Doctorat en l’organització de l’avaluació del doctorat i de la recerca acadèmica, entre d’altres. La visita es fa en el marc d’un projecte internacional en què col·labora la URV per contribuir a la millora de la qualitat de la recerca, la formació doctoral i la qualitat institucional en l’entorn universitari d’aquests tres països africans.
El projecte “Capacitation pour l’évaluation et l’assurance qualité des formations doctorales et de la recherche (QADoc)”, finançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea, l’integren agències de qualitat i universitats europees i africanes per formar les organitzacions dels tres països africans perquè impulsin agendes pròpies de recerca que abordin els reptes socials i econòmics de les seves regions. La forma d’assolir aquesta fita és a través de la capacitació que les agències i universitats europees proporcionen sobre formació doctoral i qualitat institucional.
Té com a objectiu general reforçar la capacitat de recerca universitària d’alta qualitat en tres països africans: el Senegal, Guinea-Conakry i la República Democràtica del Congo. El projecte està liderat per la Cellule Interne d’Assurance Qualité, la unitat tècnica de qualitat de la Université Cheikh Anta Diop, que té més del 70% dels estudiants del Senegal i pràcticament el mateix percentatge de personal docent i investigador.

El projecte pretén, en definitiva, que el Senegal, Guinea i la República Democràtica del Congo impulsin polítiques nacionals de recerca i que les universitats estableixin mètodes i processos d’avaluació de la qualitat de la recerca, per a la qual cosa l’Escola de Doctorat de la URV i l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya (AQU) aporten la seva expertesa i la seva experiència.
Per part de cada país hi participa el ministeri encarregat de l’educació superior, l’agència d’assegurament de la qualitat universitària i dues universitats. En el cas del Senegal, l’agència d’assegurament de la qualitat implicada és l’Agence Nationale d’Assurance Qualité (ANAQ), que forma part de la International Network for Quality Assurance Agencies in Higher Education (INQAAHE). Pel que fa a Guinea Conakry, hi participa l’Autorité Nationale d’Assurance Qualité Guinée, i per part de la República Democràtica del Congo, l’Agence Nationale d’Assurance Qualité de l’Enseignement Superieur et Universitaire.
El projecte compta, a més a més, amb socis europeus. Així, pel que fa a universitats hi participen, a més de la Universitat Rovira i Virgili, la Université de Liege, a Bèlgica, i la Université de Montpellier, a França. També formen part del projecte l’Agência De Avaliação E Acreditação Do Ensino Superior (A3ES), de Portugal, i AQU Catalunya.
