03/10/2024

“Si vols estudiar en català, les possibilitats es redueixen”

Marina Massaguer, assessora lingüística al Departament de Recerca i Universitats, recorda la situació de desavantatge del català i de la importància d’informar en origen de la realitat lingüística als estudiants d’intercanvi

Marina Massaguer, durant la seva conferència.

Marina Massaguer, assessora lingüística del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat, ha analitzat la situació del català al món universitari, recordant el desavantatge en què es troba respecte altres llengües i destacant la importància d’informar en origen sobre la realitat lingüística als estudiants d’intercanvi. Massaguer ha pronunciat la conferència inaugural de l’any acadèmic del Grau de Llengua i Literatura Catalanes a la Universitat Rovira i Virgili, emmarcada en el Pla de Política Lingüística de la URV.

Nascuda a Tarragona i exalumna de la URV, Massaguer està especialitzada en polítiques lingüístiques i entre els seus informes destaca “Català, youtubers i instagramers. Un punt de partida per a la promoció de l’ús de la llengua catalana”. Des de principis de 2023 assessora el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. Durant la xerrada, Massaguer ha explicat la història de la presència de la llengua catalana i el paper que ha jugat en el desenvolupament del sentiment de nació. També ha recalcat la importància de tenir en compte els fenòmens politicoeconòmics per entendre casos sociolingüístics. A més d’oferir una classe d’història sobre el desenvolupament d’una llengua i la seva importància, ha presentat idees que explica en la seva tesi “No-catalanoparlants a Catalunya: identitats socials, desigualtats i llengua catalana”.

El punt fort, però, ha sigut la segona part de la xerrada, en què ha esmentat la necessitat de dur a terme bons plans d’internacionalització a les universitats per contrarestar els efectes que té la globalització sobre les llengües minoritàries. La diversitat lingüística actual “és una diversitat d’aparador”, assegura Marina Massaguer, segons la qual les universitats tenen eines per millorar la situació, però s’ha de revisar la manera en què s’informa de la realitat lingüística en els països dels interessats a estudiar a Catalunya. Explica que és important tenir en compte que no es pot estudiar en català a tot arreu i que les persones que venen a les universitats catalanes haurien de tenir la voluntat de voler aprendre català. “Si vols estudiar en castellà hi ha molta disponibilitat, si vols estudiar en català aquesta possibilitat es redueix”, ha afirmat Massaguer.

Massaguer ha esmentat també la necessitat actual de promoure la llengua catalana en el món de la investigació, en què les llengües dominants són l’anglès i el castellà. Aquest fet tanca portes a la possibilitat de conèixer recerques importants i interessants només pel fet de ser en català.

En l’acte, el rector, Josep Pallarès, i el degà de la Facultat de Lletres, Antoni Nomdedeu, han recalcat el compromís de la universitat amb la llengua catalana i han encoratjat l’estudiantat davant el nou curs.

Subscriu-te als butlletins de la URV

1. Quim |

Recordem que…. Haurien de tenir la voluntat…hauríem de millorar…Amb bones paraules i sense aplicar mesures coercitives no s’aconseguirà revertir la situació de minorització de la llengua a la universitat.