24/10/2022

Un 75% dels estudiants van presentar estrès acadèmic moderat en el confinament per la COVID-19

Ho determina un estudi fet en el marc del Treball de Fi del Grau de Fisioteràpia amb col·laboració del Servei de Recursos Educatius i l’Institut de Ciències de l'Eduació de la URV, que ha identificat els principals factors sobre l’estrès, la motivació acadèmica i vocacional dels estudiants

Noia davant d'un portàtil patint amb les mans al cap per cansament

Un 32% dels estudiants del grau de Fisioteràpia de la URV han participat en l’estudi fet com a Treball de Fi de Grau del curs 2020-21, concretament dels cursos de 1r, 2n, 3r i 4t del curs acadèmic 2019-2020 i 2n, 3r, 4t  i graduats del curs acadèmic següent. Són els estudiants que van viure el confinament domiciliari i el posterior canvi metodològic durant dels estudis universitaris. Entre els resultats obtinguts, les autores destaquen que més d’un 75% dels estudiants van presentar estrès acadèmic moderat i, respecte la motivació, tendeix a la neutralitat i lleugerament a la desmotivació. Han elaborat l’estudi Esther Arrebola Bernet, Irene Malonda Martínez, Paula Martínez Pérez i Abril Pellisa Calderó, juntament amb la seva tutora, la Iris Miralles Rull.

Factors que determinen l’estrès als estudiants

Els factors més estressants indentificats pels estudiants són la sobrecàrrega de tasques i treballs diaris; el temps limitat per fer-los; la realització d’exàmens, treballs i pràctiques en línia, i assistir o connectar-se a classes virtuals monòtones. Per altra banda, van valorar positivament i com a un factor no desmotivant el fet de tenir els recursos necessaris per poder continuar amb la formació acadèmica a distància i la facilitat per accedir a les sessions en línia i als seus enregistraments posteriorment. L’alumnat manifesta positivament no haver-se plantejat canviar de grau ni deixar la universitat.

Valoració de les guies del Servei de Recursos Educatius

Per la recollida de dades les alumnes del Grau en Fisioteràpia van aplicar una enquesta validada, mentre que per a recollir les respostes relacionades amb la motivació acadèmica i vocacional, les autores de l’estudi van elaborar-ne una que va ser contrastada amb el Servei de Recursos Educatius (SREd) i l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV.

Aquesta col·laboració ha permès comprovar que les guies facilitades pel SREd amb orientacions i eines per mantenir l’activitat docent a distància durant el confinament domiciliari fruit de la pandèmia per la COVID-19 recullen indicacions metodològiques i tècniques útils respecte, precisament, els factors estudiants en aquest TFG.

Alumnes de l'assignatura TFG del Grau de Fisioteràpia
Estudiants del Grau de Fisioteràpia, Esther Arrebola Bernet, Irene Malonda Martínez, Paula Martínez Pérez i Abril Pellisa Calderó, juntament amb la tutora Iris. Miralles Rull.

Les estudiants de la recerca conviden a la comunitat universitària a dur a terme estudis relacionats amb l’estrès i els canvis motivacionals que puguin contribuir a la cerca d’estratègies i mètodes que ajudin a la població universitària a tenir cura de la seva salut mental en termes d’estrès i motivació.