15/12/2022
Un màster internacional coordinat per la URV prepararà els futurs directius de la indústria de l’entreteniment temàtic
La Universitat, conjuntament amb dues universitats dels Països Baixos i França i organitzacions del sector, prepara l'oferta acadèmica amb el finançament de la Comissió Europea a través del programa Erasmus Mundus Design Measures
La Universitat, conjuntament amb dues universitats dels Països Baixos i França i organitzacions del sector, prepara l'oferta acadèmica amb el finançament de la Comissió Europea a través del programa Erasmus Mundus Design Measures
La Universitat Rovira i Virgili lidera el projecte europeu IDEAS (Innovative Design of themed Entertainment and Attractions for Sustainability) per oferir un programa de màster conjunt amb la Universitat de Ciències Aplicades de Breda (Països Baixos) i la Universitat de la Costa Blava (França) adreçat a estudiants que vulguin formar-se en la direcció de nivell superior i executiva de la indústria de l’entreteniment temàtic, els parcs temàtics i d’atraccions amb un enfocament important en la gestió empresarial i la sostenibilitat. La Comissió Europea finança el projecte de disseny del màster en el marc del programa Erasmus Mundus Design Measures. Els promotors han iniciat la preparació amb una reunió a la Facultat de Turisme i Geografia (Vila-seca).
A més de les tres universitats que participen en el projecte IDEAS, diverses institucions no acadèmiques relacionades amb la indústria de l’entreteniment temàtic i les atraccions donen suport al projecte IDEAS des del seu inici. Són International Attractions and Amusement Parks Association (IAAPA), Themed Entertainment Association (TEA), PortAventura World Parks and Resort, Efteling, Musée Océanographique de Monaco, Musée d’Art Classique de Mougins, Réserve des Monts d’Azur, Marineland Antibes, Fragonard or the Musée Masséna.
Segons el pla aprovat per la Comissió Europea, les tres universitats implicades han de dissenyar un programa de màster conjunt relacionat amb la indústria del parc temàtic, l’entreteniment i les atraccions, que inclogui l’establiment d’un marc internacional de formació entre elles, la definició dels continguts docents, l’estratègia per a l’acreditació del programa de màster per part d’universitats i agències educatives nacionals, el desenvolupament d’una xarxa de socis del sector, l’exploració de la participació d’altres socis associats acadèmics i no acadèmics potencials i el desplegament de la promoció. Un cop finalitzi aquest procés, al novembre de 2023, les tres universitats promotores presentaran el programa dissenyat resultant a la convocatòria marc de Màsters Erasmus Mundus.
Inici dels treballs en la reunió de llançament a la URV
Els coordinadors acadèmics de cada universitat, Salvador Anton Clavé, de la Universitat Rovira i Virgili, Klaus Hoven, de la Universitat de Ciències Aplicades de Breda, i Jean-Christophe Gay, de la Universitat de la Costa Blava, juntament amb altres responsables acadèmics i personal tècnic relacionat amb la qualitat docent, l’acreditació de programes i la gestió financera, han acordat durant la reunió inicial els objectius del programa conjunt de màster, activitats docents i de formació i les competències i els resultats d’aprenentatge. També s’ha començat a configurar l’estructura del màster, que inclou l’itinerari de mobilitat, mòduls, pràctiques, treballs de fi de màster, altres activitats acadèmiques i possibles col·laboracions amb el sector en el procés de docència i aprenentatge.
El suport de la indústria de l’entreteniment temàtic
Tal com destaca l’informe d’avaluació de la Comissió Europea sobre el projecte, un dels punts forts importants de la proposta IDEAS és el suport que ha rebut de la indústria des dels seus inicis. De fet, el pla de treball aprovat per la Comissió Europea, molt ben valorat amb una puntuació de 97 sobre 100 punts, no només demostra la idoneïtat sinó també la rellevància i impacte social, econòmic i industrial. De fet, durant el període de preparació es produiran trobades amb almenys dues organitzacions relacionades amb la indústria de l’entreteniment i les atraccions temàtiques.
El debat amb els representants del sector ha començat durant la reunió d’inici amb la participació dels dos consultors externs del projecte, Klaus Sommer Paulsen (AdventureLAB, Dinamarca) i Coen Bertens (Coen Bertens Consultancy, Països Baixos) i de representants de l’IAAPA com Tom van Liefferinge, director d’educació a IAAPA Europa, Orient Mitjà i Àfrica. Klaus Sommer Paulsen, un dels dos assessors externs del projecte, opina que “aquest projecte ajudarà a definir un programa que ajudi a innovar la indústria de l’experiència a nivell europeu i internacional”. Segons les seves paraules, “s’està desenvolupant un projecte especial que no només satisfarà les necessitats d’atraccions ara i en el futur, sinó que elevarà el llistó de les habilitats de lideratge a totes les indústries associades en l’oci, l’entreteniment, els museus i el turisme. Sincerament, sento una mica d’enveja dels estudiants que seran acceptats en el que segurament serà un màster excepcional”. En la mateixa línia, el representant de l’IAAPA que va assistir a la trobada, Tom van Liefferinge, afirma que l’Associació Internacional de Parcs d’Atraccions i Atraccions, “aposta fermament pel desenvolupament del projecte IDEAS perquè aborda la necessitat de treballadors qualificats en una indústria en constant canvi, alhora que atrau i prepara generacions més joves brillants”. Per a ells, el disseny d’un programa de màster en aquest camp “és de benefici mutu per a tots els implicats”.
Durant la reunió d’inici, els participants han estat acollits al recinte de PortAventura World per Fernando Aldecoa, director general del parc, i Choni Fernández, directora de Responsabilitat Social Corporativa i Gestió Ambiental. Massimiliano Freddi, president d’Educació EMEA a IAAPA també ha participat en línia a la sessió sobre la indústria. Per tant, la trobada ha estat un primer moment per debatre sobre les necessitats educatives del sector, la participació potencial de parcs i instal·lacions d’entreteniment en el procés de formació i educació, pràctiques, conferències convidades, visites in situ, patrocini o beques i sobre les competències professionals dels futurs graduats.