Notes de premsa 22/05/2020
Es crea un observatori per passar de la intuïció a l’evidència sobre la competència digital dels docents
El grup de recerca ARGET, de la URV, posa en marxa el projecte Observ@COMDID, un observatori permanent del qual forma part personal investigador de les universitats de Lleida, Alacant i Andorra. Els docents ja poden participar-hi ja responent un test d’autoavaluació
El grup de recerca ARGET, de la URV, posa en marxa el projecte Observ@COMDID, un observatori permanent del qual forma part personal investigador de les universitats de Lleida, Alacant i Andorra. Els docents ja poden participar-hi ja responent un test d’autoavaluació
El Grup de Recerca Aplicada en Educació i Tecnologia (ARGET), de la URV, ha posat en marxa l’Observatori COMDID, que vol treballar en el desenvolupament i la pràctica professional de la competència digital dels docents. Es tracta d’un espai per mesurar i entendre els diferents nivells de desenvolupament d’aquesta competència entre el col·lectiu dels docents de l’Estat espanyol. L’objectiu és passar de la intuïció a l’evidència recollint material de manera permanent i sistemàtica. A més, s’analitzaran totes aquestes dades per contribuir a millorar l’ús de les tecnologies digitals en la pràctica docent des del punt de vista de l’aula i del procés d’ensenyament aprenentatge.
Per tirar-ho endavant el grup de recerca farà estudis longitudinals per aplegar una gran quantitat d’informació tant quantitativa com qualitativa. El projecte culminarà el 2021 però l’Observatori seguirà en funcionament i els informes s’actualitzaran periòdicament. La informació quantitativa es recull utilitzant bàsicament dues eines: una servirà per mesurar l’autopercepció de la competència digital del docent en exercici, unes dades que ja s’han començat a recopilar a través del qüestionari que hi ha a la pàgina web de l’observatori i els docents ja poden respondre. Una vegada emplenat el qüestionari, se’ls retornarà un informe personalitzat amb els seus resultats. L’altra part de les dades quantitatives les analitzaran amb una eina objectiva que avaluarà el nivell real de desenvolupament de la competència digital a partir de l’informe dels docents.
Les dades qualitatives es reuniran amb l’anàlisi sistemàtica de pràctiques docents, amb l’ús del videoanàlisi, per identificar i recollir mostres de pràctiques de referència exemplificatives que publicaran a la pàgina web de l’Observatori. Podran servir de suport a altres professionals i institucions que vulguin utilitzar les tecnologies digitals. A més, a la web de l’Observatori s’hi podran trobar, a banda d’aquestes pràctiques de referència, ofertes de formacions presencials i virtuals i un servei de consultoria per a aquells docents i institucions que vulguin tenir una proposta de desenvolupament adaptada.
El projecte “Observ@COMDID: E-Observatori per al desenvolupament i la pràctica professional de la competència digital docent en l’educació infantil, primària i secundària” està finançat pel Ministeri de Ciència i Educació. A més dels investigadors i investigadores de la URV, també hi estan implicats dos investigadors de les universitats de Lleida, Alacant i Andorra.