17/06/2024

Un seminari de la URV aborda la recerca sobre els jocs de taula com a artefacte cultural, històric i comunicatiu

El Departament d’Estudis de Comunicació ha organitzat un seminari dedicat exclusivament a aquest àmbit i se'n publicarà un llibre properament

Taula rodona "Historia de los juegos de mesa y estado actual de la industria
Taula rodona "Historia de los juegos de mesa y estado actual de la industria".

La recerca en el camp dels jocs de taula ha augmentat en els últims deu anys, en paral·lel al creixement d’una indústria i un mercat cada vegada més sòlids. Aquesta tendència ha comportat investigar amb més profunditat des del món acadèmic i, en aquest sentit, el Departament d’Estudis de Comunicació de la URV ha estudiat en els darrers anys el fenomen dels jocs de taula. Juntament amb el grup de recerca en Comunicació ASTERISC i la col·laboració del capítol espanyol de DIGRA, van organitzar el passat dilluns el seminari “Tableros y pantallas: la encrucijada del juego de mesa en el siglo XXI” per abordar els jocs de taula com a artefactes culturals, històrics i comunicatius.

Taula rodona “Imaginando mundos en los juegos de mesa”.

El seminari, celebrat a la Sala de Vistes del campus Catalunya, va comptar amb tres taules rodones temàtiques i una desena de ponents. La conferència inaugural va anar a càrrec de Víctor Navarro Remesal, doctor en Comunicació per la URV, expert en Games Studies i membre del grup d’investigació Cultura i Tecnologia Lúdica (CTL) del Tecnocampus de la Universitat Pompeu Fabra a Mataró.

Conferència Inagual a càrrec del Dr. Victor Navarro (UPF, Tecnocampus)

La primera taula rodona va ser “Historia de los juegos de mesa y estado actual de la industria” amb Oriol Comas, divulgador i expert independent; Antonio Catalán, dissenyador gràfic, i Belén Moreno, directora de màrqueting de l’empresa Corvus Belli.

Tot seguit, va ser torn de Daniela Kuschel (Universitat de Mannheim), Alberto Murcia (Universitat Carlos III) i Xavier Rubio (UB) amb la taula rodona “Imaginando mundos en los juegos de mesa”. Finalment, “Hibridaciones digitales y juegos de mesa” va posar punt final a la jornada amb les ponències de Alfonso Cuadrado (Universitat Rey Juan Carlos), Antoni Planells i Joan Josep Pons (Universitat Pompeu Fabra, Tecnocampus).

D’aquesta manera, el seminari plantejava obrir camins d’exploració i estudi d’aquest fenomen cada vegada més popular a través de les intervencions d’experts de diferents disciplines i perspectives.

Les ponències conformaran un manual a la col·lecció Ludografías de l’editorial Shangrila.

“Aquest seminari ha servit de punt de trobada de perspectives molt diverses, però complementàries, i se situa entre els primers esglaons per posicionar els jocs de taula com objecte d’estudi dintre del món acadèmic a Espanya”, subratlla Jan Gonzalo, investigador principal del grup de recerca en comunicació ASTERISC.

Ponents: Víctor Navarro, Oriol comas, Antonio Catalán, Belen Moreno, Natàlia Lozano, Daniela Kuschel, Alberto Murcia, Xavier Rubio, Jan Gonzalo, Alfonso Cuadrado, Antoni Planells, Joan Josep Pons.