17/09/2018

Investigadors debaten a Tarragona l’aplicació de la tecnologia làser en teràpies contra el càncer

Els assistents a la Conferència sobre Tecnologies Làser Avançades també han tractat la utilització de l'eina per fer les comunicacions més eficients

A l'esquerra, Xavier Mateos, investigador de la URV, i, al centre, Vitaly Konov, director de l'Institut General de Física de Moscú, són els responsables del programa del congrés. A la dreta, Francesc Díaz, investigador de la URV i vicerector de Recerca i Planificació Científica.

La versatilitat de la tecnologia làser la fa aplicable en molts àmbits, entre els quals la medicina i, més concretament, la detecció i el tractament del càncer. Amb l’utilització de la tecnologia làser les teràpies contra el càncer podrien fer un salt endavant perquè s’aconseguiria distingir les cèl·lules tumorals de les sanes en temps real i eliminar-les de manera precisa. La conferència internacional Advanced Laser Technologies que s’ha fet a la URV ha estat l’escenari de la presentació d’aquest i altres avenços, que actualment es troben en fase de recerca bàsica, però que científics com Vitaly Konov, director de l’Institut General de Física de Moscú, preveuen que seran aplicables en el futur.

La tecnologia que s’ha presentat a la conferència Advanced Laser Technologies tracta d’inserir al pacient nanopartícules amb anticossos que s’adhereixen a les cèl·lules tumorals, de manera que amb l’aplicació del làser es poden veure en temps real. Una vegada identificades, “el làser permet assolir molt localitzadament temperatures superiors a les que admeten les cèl·lules”, apunta Francesc Díaz, director del grup de recerca Física i Cristal·lografia de Materials, de manera que es poden eliminar específicament les tumorals. L’aplicació del làser encara s’ha de validar com a teràpia, no obstant això, en la recerca bàsica s’ha observat que aquesta tecnologia aportaria precisió en l’eliminació de les cèl·lules cancerígenes.

A més de l’àmbit de la biomedicina, el de les comunicacions és un altre camp que els científics preveuen que pugui avançar gràcies a la tecnologia làser. De fet, tot i que actualment no s’utilitza el làser com a transportador d’energia per a les telecomunicacions, aquest podria ser el futur del 6G. Per arribar-hi, però, caldrà salvar alguns obstacles, com per exemple el fet que “la radiació de terahertz és absorbida per molècules com ara les de l’aigua”, explica Konov. Per tant, els investigadors hauran de trobar “longituds d’ona insensibles a les molècules que absorbeixen els terahertz i provoquen pèrdues d’energia”, avança Díaz, i “desenvolupar un sensor que capti l’energia del làser que no perdi part de l’energia”, afegeix Xavier Mateos, investigador de la URV responsable del programa del congrés.

Malgrat tot, segons Díaz, “el làser és més eficient que les ones electromagnètiques no coherents” en les comunicacions i, a més a més, “incorpora la direccionalitat definida”. Vitaly Konov aventura que en un termini de màxim deu anys “aquesta tecnologia ens portarà al 6G”. El director de l’Institut General de Física de Moscú i més de 160 científics més han exposat a la conferència Advanced Laser Technologies’18 que s’ha fet a Tarragona del 10 al 14 de setembre aquests i d’altres avenços que apunten cap a les aplicacions de futur de la tecnologia làser. La URV ha estat la institució organitzadora a nivell local de la conferència d’experts en tecnologia làser del 2018. Aquesta sèrie  de conferències va ser impulsada  l’any 1992 pel Premi Nobel de Física Alexander Prokhorov.