13/06/2019

Dues competicions posen a prova la solidesa dels projectes dels estudiants d’Enginyeria Química i Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris

Per primera vegada, un jurat professional avalua els productes alimentaris presentats. En la mateixa jornada, es consolida el concurs de vehicles propulsats per reactius químics

Un moment de la 3a competició ChemEcar, al campus Sescelades.

Els estudiants dels graus d’Enginyeria Química i Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris han sortit avui de les aules per mostrar els projectes que han desenvolupat com a resultat del que han après durant tot el curs i competir per la millor posició. D’una banda, i per primera vegada, els estudiants de primer d’Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris, han creat un producte alimentari per a persones vegetarianes i han dissenyat el procés industrial per a la producció d’un dels seus ingredients. De l’altra, els estudiants de primer d’Enginyeria Química han dissenyat i fabricat un mòbil que calia fer funcionar amb un reactiu i incorporar un sistema de frenada. Tot plegat, amb el lideratge d’estudiants de quart curs, que els han guiat en el disseny i execució.

L’esforç tenia premi: un per als equips que millor ho fessin en les dues competicions finals (ChemEcar -d’Enginyeria Química- i Food Challenge Design -d’Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris) i un altre per als equips amb els millors treballs de curs, que atorga Dow Chemical.

Primera edició del Food Challenge Design

El concurs Food Challenge Design és l’última fase de la presentació de l’avantprojecte integrador de totes les assignatures de 1r curs que han de fer els estudiants d’Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris. L’han defensat al matí d’aquest dijous i, a partir del migdia, han ofert una explicació i una cata al jurat, integrat per tres professors de la pròpia ETSEQ i tres professionals del sector: Jordi Jardí, director de l’Escola d’Hosteleria de Cambrils, Marta Ros, del Bulli Lab, i Samer Gutiérrez, de Terra Nostra.

Els membres del jurat del Food Challenge Design durant la cata d’un snack, la proposta guanyadora del Food Challenge Design.

Els tres equips participants han dissenyat una barreta energètica, un snack i un coc, respectivament. Tots tres havien de ser un aliment eco-innovador, apte per l’alimentació humana, comercialitzable, innovador, eco-sostenible, distingible per les seves qualitats sensorials o nutricionals i conforme amb la legislació vigent. A més del producte, també han dissenyat l’envàs i el procés de producció d’un dels ingredients.

El tribunal ha fallat a favor del grup integrat per Perina Aguadé, María Concepción, Paula Pascual i Valentina Hernández, amb el lideratge de l’estudiant de 4rt Adrian Roldán. El seu snack ha destacat per la innovació que plantejaven. Cadascun dels ingredients (pa, fruits secs, melmelada i formatge) aporta un tipus de nutrient necessari per a les persones que no mengen carn. Pierina Aguadé explica que la pràctica els ha estat d’utilitat “per aprendre el que haurem de fer en el futur al món laboral”.

ChemEcar, una competició que es consolida

Amb la mateixa filosofia, testejar el resultat d’allò que han creat els estudiants, aquest migdia també ha tingut lloc la competició ChemEcar. Ha estat el colofó de la mostra d’avantprojectes primer quart del grau d’Enginyeria Química, en què calia dissenyar un vehicle que es bellugués amb la reacció química d’un producte dins o fora del cotxe i que, a més a més, incorporés un sistema de frenada. Així com també, com a part de l’avantprojecte integrador, calia dissenyar la planta de producció del reactiu.

El guanyador del concurs, en què hi han participat 10 equips, ha estat el projecte Code Purple, amb Rola El Bijou, Javier Brull, Hamza Ameer, Bibiana Flores, Elssy María Cruz, Viviana Cuevas, Ilham Adioui Outsellamt, Alba Haro i Inass Ait Abdeslam. Han estat els que més s’han aproximat a la meta, que estava a 15 metres de distància del punt de sortida, i només els ha faltat 6 centímetres per fer una actuació perfecta.

El cotxe que han dissenyat es mou amb una pila d’aire i alumini, en què l’oxigen, absorbit pel carbó, es redueix, i l’alumini s’oxida per sí mateix. Per frenar-lo al punt que volien han utilitzat un fotosensor connectat a una placa Arduino que, en detectar el canvi de color de la cinta de meta, feia parar el motor amb la reacció del rellotge de iode. Per fer-ho han calculat el temps que el vehicle trigava a recórrer els 15 metres entre la sortida i la meta i han posat la concentració adequada de iode.

Guanyadors del Premi Dow 2019 al millor equip en pista del concurs ChemEcar, amb el directiu de l’empresa, José Manuel Muro.

Ricard Garcia, professor organitzador de la competició, explica que l’objectiu del dia d’avui era “demostrar que l’equip és sòlid amb el domini i control de la reacció química i del reactor en una situació de pressió”.

Aquesta és la tercera edició del ChemEcar, el premi del qual també promou Dow Chemical.

Premis Dow als millors avantprojectes i a la millor escuderia

La regularitat i la feina ben feta durant el curs també té premi per als estudiants, que no havien de jugar-s’ho tot a una sola carta amb les competicions ChemEcar i Food Challenge Design. Els premis Dow 2019 són per als avantprojectes integradors 1r-4rt curs dels graus de l’ETSEQ que han demostrat un millor rendiment i resultats en els treballs que han lliurat durant tot el curs, més enllà de la classificació en la competició.

El guanyador del Premi Dow 2019 del millor equip global del grau d’Enginyeria Química és l’integrat per Sarai Bes (líder, estudiant de 4rt), Adrian Gomez, Victor Espadas, Eduard de las Heras, Joel Domènech, Enric Fuguet, Alexia Duran i Elena Lázaro.

Millor equip global de primer del grau d’Enginyeria Química, amb el Premi Dow 2019.

També s’ha lliurat el premi a la millor escuderia, cadascuna de les quals està formada per dos equips que utilitzen el mateix reactiu i que, en suma, han obtingut la millor classificació al concurs ChemEcar. En aquesta edició la millor escuderia ha estat la que conformen els següents integrants: Sergi Utgés (líder), Maria Paloma Ballarín, Carla Altadill, Oriol Lladonosa, Andrea García, Pau Aragón, Aitana Genè, Rubén Pérez, Cristóbal Mestre, Enric Unda, Genís Mestres, Carles Moreno, Júlia Ulldemolins, Laia Miquel i Marc Manyé.

Millor escuderia de l’avantprojecte integrat de 1r del grau dEnginyeria Química.

L’equip guanyador del premi del grau d’Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris és l’integrat per Noah Díaz, Ruth Poyo, Ana Sánchez, Elisenda Ginés, Alejandro Sala, Maria Santos i Rubén Casino, amb el lideratge de l’estudiant de 4rt Clara Weber. Ells han dissenyat barretes energètiques sense sucres i greixos, amb tres gustos diferents: dàtils i nous, avena i albercoc, i plàtan, blat sarrahí i xocolata. La base està feta amb oli de coco, xia, canyella, gengibre, mel, maca i vitamina C. També han dissenyat la planta de producció de vitamina C i han creat un envàs amb material biodegradable.

Equip guanyador del premi al millor avantprojecte integrat 1r-4rt del grau d’Enginyeria de Biopocessos Alimentaris.

A més d’aquestes competicions, l’ETSEQ també ha organitzat aquesta setmana el concurs de mòbils autopropulsats per als estudiants del grau d’Enginyeria Mecànica.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*