30/09/2016
El Programa Aprenentatge Servei, exemple d’integració de la recerca i innovació responsables
El projecte europeu Higher Education Institutions & Responsible Research and Innovation (HEIRRI) ha fet pública una base de dades que compila 23 casos exemplars relacionats amb la recerca i innovació responsables (RRI) i l’aprenentatge de la RRI en institucions d’educació superior. Entre ells destaca el Programa Aprenentatge Servei de la URV
El projecte europeu Higher Education Institutions & Responsible Research and Innovation (HEIRRI) ha fet pública una base de dades que compila 23 casos exemplars relacionats amb la recerca i innovació responsables (RRI) i l’aprenentatge de la RRI en institucions d’educació superior. Entre ells destaca el Programa Aprenentatge Servei de la URV
El projecte HEIRRI, que té l’objectiu d’integrar el concepte de “Recerca i Innovació Responsables” (RRI- Responsible Research and Innovation) en les carreres científiques i enginyeries i està enfocat principalment a les universitats i a d’altres institucions d’educació superior destaca entre els 23 casos dos de promoguts per universitats catalanes. Un és el Programa Aprenentatge Servei de la Universitat Rovira i Virgili, una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte. Es treballa sobre les necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo, per fer possible la formació dels estudiants no només com a professionals sinó també com a ciutadans que, amb el seu nivell cultural, els seus coneixements i habilitats específiques i el seu esperit crític i humanista, siguin la base d’una societat més justa, solidària i sostenible.
La base de dades està disponible en accés obert al bloc del projecte i inclou altres projectes europeus, programes i cursos amb diferents enfocaments pedagògics, un document de política de recerca i un informe; tots ells seleccionats com a exemples inspiradors per a la integració del concepte de Recerca i Innovació responsables (RRI) a les carreres universitàries de ciència i tecnologia.
Altres iniciatives que formen part d’aquesta base de dades són : ‘Caminant la ciutat, interaccions socials en l’aprenentatge a través del medi urbà’, desenvolupat des de la UPC, l’altre projecte d’una universitat catalana que es destaca; el FOSTER project (Facilitate Open Science Training for European Research); l’EnRRICH project (Enhancing Responsible Research and Innovation through Curricula in Higher Education), recursos d’aprenentatge ‘Enginyers, Tecnologia i Societat’ (University of Western Australia); l’assignatura “Ethics in Life Sciences” (Vrije Universiteit Amsterdam), i la Canadian Community-University Research Alliances (CURA).
L’ACUP forma part del consorci del projecte, liderat per la UPF, juntament amb cinc institucions europees més, i s’encarrega de la internacionalització i comunicació del mateix.