28/07/2015

Finalitza la intervenció arqueològica al jaciment de l’Assut de Tivenys amb bons resultats

El divendres 24 de juliol va finalitzar la intervenció arqueològica al jaciment protohistòric de L’Assut de Tivenys, al Baix Ebre, que porta a terme anualment el Grup de Recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia, GRESEPIA, de la URV. Els arqueòlegs han aconseguit trobar el tancament del jaciment per la zona sud, objectiu de la companya d’enguany

La campanya arqueològica s'ha dut a terme durant el mes de juliol.

Els treballs d’aquesta setzena campanya han durat 6 setmanes. Aquest any s’ha centrat principalment en la delimitació sud del jaciment, on s’han efectuat la majoria de treballs arqueològics, amb uns bons resultats de recerca.

Els treballs a l’assentament es van iniciar l’any 2000, i van tenir un fort impuls a partir de l’any 2009, quan el jaciment arqueològic va ser adquirit per la URV. Si bé fins l’any 2013 l’espai de recerca arqueològica va ser fonamentalment el cim del turó, on s’erigien les estructures més ben conservades, a partir de 2014 es va decidir actuar al vessant sud, on havien aparegut alguns murs que feien evident l’existència d’un urbanisme en pendent força interessant.

Un dels objectius d’aquest 2015 era trobar el tancament del jaciment per aquest costat sud, i començar a descobrir-ne l’organització urbanística. Segons l’arqueòleg responsable del grup GRESEPIA. Jordi Diloli, “els treballs han estat un èxit, ja que s’ha posat al descobert un mur de delimitació del jaciment en aquest sector, de més de metre i mig d’ample, que actuaria com a muralla i que delimita una passadís d’accés en el qual hi ha diverses escales de pedra, possiblement un dels principals accessos al poblat des de la plana fins al cim del turó. Aquest passadís retalla la roca convertint-se en alguns trams en una rampa, o emprant sistemes d’escales per vèncer el desnivell”.

El poblat es desvetlla així en una de les seves fases, Assut 2, segons Diloli, “com un assentament ibèric força important, amb un urbanisme complex, dels més interessants de les Terres de l’Ebre”. Abans de la construcció del poblat ibèric hi ha dues fases més antigues, la primera, Assut 0, corresponent al segle VII a.C. i la segona, Assut 1, més ben coneguda, caracteritzada per la construcció d’una gran torre, durant el segle VI a.C. A finals del segle V a.C. comença la construcció del poblat ibèric, que perdura fins a finals del segle II a.C. o inicis de l’I a.C. Els treballs pretenen, precisament, recuperar aquest assentament, un dels pocs de la zona que manté una ocupació ininterrompuda durant tot aquest període protohistòric.

Així mateix, com cada any des del 2012, s’ha efectuat el curs d’Arqueologia de L’Assut, amb l’assistència de 21 estudiants, procedents de diverses universitats, que han compartit els treballs d’excavació amb els investigadors del GRESEPIA. El curs, de format setmanal, està pensat per alumnes que volen aprofundir en aquesta disciplina, i s’ha desenvolupat entre els dies 29 de juny i 18 de juliol, en tres torns.

Els treballs efectuats aquest any pel grup GRESEPIA han estat subvencionats pel Ministerio de Economía y Competividad (proyecto HAR2012-33395), per la Diputació de Tarragona i per la URV. Així mateix, es preveu continuar amb les intervencions al jaciment durant el 2016.