06/04/2016

La URV porta tallers científics a la fira Recerca en Directe, al Cosmocaixa

El grup Tecnatox-AGA mostra a la fira un taller sobre els rols ambientals de les microalgues i la URV també hi participa, en col·laboració amb l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili, a través dels grups de recerca ITAKA i IRCV que porten un taller per detectar el risc de tenir retinopatia diabètica. La 14a edició de la fira Recerca en Directe, té lloc del 6 al 9 d’abril als matins a l’Aula Àgora del Cosmocaixa de Barcelona

Investigadors d’universitats i de centres de recerca de Catalunya traslladen part del seu laboratori a CosmoCaixa Barcelona per convidar els ciutadans a participar en els seus projectes i resoldre enigmes tot seguint la metodologia científica. L’activitat didàctica proposada per Tecnatox-AGA gira al voltant de les microalgues i dos dels seus rols principals dins el camp de l’anàlisi i la gestió ambiental: com a organismes afectats per les condicions ambientals i els contaminants, o com a organismes originaris de canvis ambientals i productors de compostos tòxics.

Gemma Giménez, responsable del projecte, amb la doctorand Montse Marquès a l'estand on desenvolupen els tallers.
Gemma Giménez, responsable del projecte, amb la doctorand Montse Marquès, a l’estand on desenvolupen els tallers.

Dins d’AGA es treballa en  mètodes de detecció de contaminants i estats de contaminació basats en microalgues i de detecció de la presència de microalgues productores de toxines mitjançant mètodes de biologia molecular. S’exposa als visitants els diferents punts de vista i la diversitat, complexitat i gran potencial de la recerca fonamentada en les microalgues, principalment en el camp mediambiental. Les microalgues es troben en la base de la cadena alimentària de sistemes aquàtics, però també poden ser la causa de problemes de contaminació en condicions concretes. Contenen multitud d’espècies que sovint es veuen afectades per compostos tòxics generats per l’activitat humana. Noves tècniques de laboratori permeten estudiar-les tant en situacions de víctimes de la contaminació com a agents contaminants.

Els participants de la fira poden seguir també el taller “RETIPROGRAM” del  Grup d’Oftalmologia  de Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili amb els grups de recerca ITAKA (Intelligent Technologies for Advanced Knowledge i IRCV (Intelligent Robotics and Computer Vision Group) del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV. La retinopatia diabètica és una de les complicacions més habituals de la diabetis. Aquesta malaltia provoca danys als vasos sanguinis i el seu principal efecte és la ceguesa. Aquests grups treballen l’ús de tècniques d’intel·ligència artificial i visió per computador per construir sistemes que classifiquin els pacients i així, detectar els de major risc i prendre les mesures oportunes. En aquest projecte, els participants poden conèixer i comprovar ells mateixos com es pot fer per detectar el risc de tenir retinopatia diabètica.

L’objectiu de la fira “Recerca en Directe”, que organitza la Unitat de Cultura Científica del Parc Científic de Barcelona en coordinació amb l’Obra Social la Caixa, és mostrar els projectes d’investigació que s’estan duent a terme als centres i instituts de recerca de Catalunya en els diversos camps de recerca, per tal d’apropar la investigació a tots els ciutadans i fomentar vocacions científiques entre els joves. En aquesta edició es presenten  onze propostes d’universitats i centres de recerca de Catalunya.