31/08/2018

L’espai d’aprenentatge dels Horts Socials rep la distinció Jaume Vicens Vives

El nou hort del campus Bellissens ja està en funcionament i se'n crearà un altre al campus Sescelades

Estudiants de l'ETSEQ preparant el terreny per instal·lar el rec automàtic a l'hort de Bellissens.

L’espai d’aprenentatge dels Horts Socials de la URV rep la distinció Jaume Vicens Vives, que la Generalitat atorga als projectes d’excel·lència en docència universitària. Aquest projecte involucra professorat i estudiants de deu facultats i escoles, que des del 2015 col·laboren per implementar processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat com a instrument de formació integral dels estudiants.

El primer hort social de la Universitat es va crear aquell any al campus Catalunya, a Tarragona, on va arribar a tenir una cinquantena d’usuaris, però va desaparèixer amb la construcció de la nova Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia. Ara ja està en funcionament el nou hort del campus Bellissens, ubicat entre l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura i l’edifici del Centre Tecnològic de Nutrició i Salut, a Reus. Una estudiant de mobilitat serà l’encarregada de fer la primera formació en agricultura ecològica a alguns dels nous usuaris aquest estiu, i aquests formaran, al seu torn, la resta de participants. També és prevista la construcció d’un nou hort al campus Sescelades pendent de determinar l’espai.

Diversos estudiants de l’assignatura d’Enginyeria Hidràulica de l’ETSEQ han treballat perquè tots els mecanismes de rec automàtic de l’hort estiguin a punt, amb l’assessorament d’estudiants de l’ETSA en la concepció de l’espai. I aquest setembre entrarà en funcionament el nou reglament dels horts, elaborat per una alumna de la Facultat de Ciències Jurídiques com a Treball de Fi de Grau. A més de les experiències d’Aprenentatge Servei, els estudiants de l’assignatura Aprenentatge i ensenyament de la Física i Química, del màster en Formació del Professorat d’ESO i Batxillerat, FP i Ensenyaments d’Idiomes fan una de les classes a l’hort per entendre que pot ser un centre d’aprenentatge en un entorn escolar.

De fet, el professorat responsable dels horts consideren aquest espai un mitjà de transformació social i ambiental, per això el seu objectiu és implicar no només a la comunitat universitària, sinó també les persones que viuen a l’entorn del campus, al barri de Sant Josep Obrer, i establir un vincle amb l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus. Actualment ja hi ha 20 usuaris al nou hort, entre estudiants, personal d’administració i serveis, professorat i alguns usuaris externs.

Els Horts Socials de la URV han rebut altres reconeixement a més de la distinció Jaume Vicens Vives: el Premi del Consell Social URV a la qualitat docent, el premi d’Acció Social Mercè Bañeras i Maria Figueres que atorga la Fundació Plataforma Educativa en la categoria d’Innovació Social,  i el Premi de la Fundació Bofill.

El professorat impulsor de l’Aprenentatge Servei dels Horts Socials rebrà la distinció que atorga la Generalitat el proper 6 de setembre durant la inauguració de curs 2018-19 del sistema universitari català al recinte històric de l’Hospital de Sant Pau, a Barcelona. El guardó està dotat amb 20.000 euros i s’ha de destinar a projectes d’innovació o de millora docent. A banda de guardonar aquest projecte, el govern català en reconeixerà tres més de col·lectius i a tres professors d’universitats catalanes.

La URV s’integra a la Red de Universidades Cultivadas

El Consell de Govern del 19 de juliol va aprovar l’adhesió de la URV a la Red de Universidades Cultivadas, una plataforma d’intercanvi d’experiències basada en el treball cooperatiu i en la difusió dels resultats obtinguts en els diferents projectes de les institucions que en formen part. Així, treballen en els horts ecològics com a recurs didàctic i eina d’aprenentatge, investiguen tècniques de cultiu agroecològiques, i desenvolupen projectes d’educació i cooperació al desenvolupament en sobirania alimentària.