26/02/2019

Un conveni impulsa l’estudi i difusió del patrimoni històric vinculat a la captació i portada de l’aigua

L'acord entre Ematsa, l'ICAC i la URV promou un catàleg de les construccions de Tarragona, La Canonja, El Catllar i Els Pallaresos i propostes de museïtzació

D'esquerra a dreta, Pau de Solà-Morales, director de l'ETSA; María José Figueras, rectora de la URV; Josep Fèlix Ballesteros, president d'Ematsa, i Josep Maria Palet, director de l'ICAC. Foto: Mauri.

L’Empresa Municipal Mixta d’Aigües de Tarragona, l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) i la Universitat Rovira i Virgili han signat un conveni de col·laboració per estudiar, protegir i difondre el patrimoni històric vinculat a la captació i portada de l’aigua als municipis de Tarragona, La Canonja, El Catllar i Els Pallaresos. Més concretament, s’elaborarà un pla estratègic que inclourà un catàleg dels elements patrimonials relacionats amb el cicle integral de l’aigua en aquests municipis de Tarragona i una sèrie de propostes per a la difusió o museïtzació d’aquest patrimoni.

El catàleg, que elaboraran l’ICAC i l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA) de la URV, valorarà el nivell de conservació i les necessitats de restauració de cadascun dels elements, així com també inclourà les dades descriptives i de localització.

Una vegada fet l’estudi, el conveni preveu desenvolupar noves activitats que difonguin el valor de l’aigua com a recurs i el posin en perspectiva històrica per explicar la seva importància determinant en la construcció urbanística, cultural i social de territoris i comunitats. En aquest sentit, el conveni recull que l’ICAC i l’ETSA es comprometen a assessorar Ematsa en la preparació d’una primera activitat de socialització vinculada al patrimoni de l’aigua.

Aquestes activitats serviran per difondre la gestió del cicle integral de l’aigua; s’inclouran en els circuits culturals dels municipis on hi ha les construccions i a l’agenda sociocultural de la ciutat per sensibilitzar els ciutadans i promoure la consciència ambiental.

L’alcalde i president d’Ematsa, Josep Fèlix Ballesteros, ha subratllat, durant la firma del conveni, que les dues institucions de recerca aportaran “la seva competència tècnica i acadèmica per fer valdre continguts arquitectònics, culturals i socials vinculats a la història del cicle integral de l’aigua ”. Per a Josep Maria Palet, director de l’ICAC, la difusió dels elements patrimonials desconeguts “poden tenir un impacte en la captació del turisme cultural”. María José Figueras, rectora de la Universitat, ha afegit que la URV és promotora dels valors del patrimoni i ha ressaltat la importància de “difondre la investigació de la captació i distribució de l’aigua”.