30/09/2022

3 de cada 10 estudiants afirmen haver tingut problemes psicològics durant els estudis universitaris

L‘enquesta que valora les necessitats psicològiques dels estudiants de la URV ja té els resultats de la primera fase de recollida de dades i, amb el nou curs, torna a obrir-se al web de la URV per arribar a més estudiants. D’abril a maig, 1.878 estudiants van respondre el qüestionari complet. 579, el 31%, va afirmar haver tingut un problema emocional o relacionat amb el consum d’alcohol o drogues durant el temps que han estat a la Universitat.  I només 42 dels 579, el 7%, han buscat ajuda al servei d’atenció psicològica de la URV.

L’enquesta pretén no només tenir una radiografia de la salut emocional i psicològica dels estudiants, sinó també copsar la seva opinió sobre el grau de suport que perceben que els ofereix la URV en relació a la salut mental. En aquest sentit, el 45,6% dels enquestats en la primera fase de recollida de dades considera que la URV no ofereix gens de suport. Al mateix torn, el 71% dels estudiants que afirmaven haver tingut problemes psicològics i no haver demanat ajuda al Servei d’atenció psicològica al·legaven que no coneixien el Servei d’Atenció Psicològica, el 29,5% preferien gestionar el problema ells mateixos, el 20% no confiaven que els pogués ajudar cap servei i el 15% preferien recolzar-se en la família i els amics.

Pel que fa a la prevalença de problemes de salut mental, els resultats segueixen el mateix patró que els d’estudis fets en altres països, on els investigadors ja havien detectat un increment dels casos de problemes emocionals i de salut mental entre estudiants universitaris, ja abans de la pandèmia. En el cas dels estudiants de la URV, la meitat dels enquestats podien tenir un possible diagnòstic de depressió després d’analitzar els símptomes reportats, i poc més d’un 50%, possibles problemes d’ansietat.

El Servei d’Atenció Psicològica

Com a resultat de la primera fase de recollida de dades de l’enquesta, la Universitat ha decidit consolidar el Servei d’Atenció Psicològica incrementant el nombre d’hores d’atenció. Es tracta d’un servei d’assessorament confidencial i gratuït per afavorir l’adaptació dels estudiants a la Universitat, facilitar l’estabilitat emocional, millorar el rendiment acadèmic i assessorar sobre l’inici d’un tractament en cas necessari. A més a més, les universitats catalanes han començat a treballar conjuntament per millorar l’atenció psicològica als estudiants i demanar la coordinació de les diferents conselleries implicades per no perdre estudiants ens els circuits d’atenció.

“M’ha servit molt parlar del que em passava i adonar-me que hi ha altres persones en una situació similar”

“Demanar ajuda psicològica encara està malt vist, però l’equilibri mental et permet arribar lluny”. Així de clar ho té Tamara Maireles, estudiant de 6è del grau en Medicina, que va decidir recórrer al SAP quan va saber que existia aquest recurs a la Universitat. “Necessitava que m’ajudessin a tractar amb familiars tòxics perquè m’afectava al meu dia a dia i em calien eines per gestionar-lo millor”, detalla Maireles. Malgrat que assegura que en el seu cas es tracta d’un procés llarg, al SAP hi va trobar el suport que necessitava ràpidament: “Em calia canviar de perspectiva i entendre que soc lliure de decidir quan i amb qui estableixo relacions, inclosa la família”. Aquesta estudiant havia buscat ajuda pel seu compte especialment en llibres de psicologia, però “no havia buscat altra ajuda perquè el cost econòmic em tirava enrere”, detalla. En canvi, ara veu fonamental per fer el treball personal necessari per afrontar els canvis recórrer al Servei d’Atenció Psicològica: “Parlar del què em passava, que m’entenguessin i adonar-me que hi ha altres persones en una situació similar m’ha servit molt”.

Els investigadors de l’àmbit de la salut mental, com Anna Huguet i Fina Canals, que s’encarreguen del SAP de la URV, posen el focus en la importància de l’atenció als estudiants universitaris perquè es troben en un grup d’edat sensible. De fet, entre els 15 i els 29 anys, el suïcidi és la segona causa de mort segons la OMS. L’entrada a la universitat també pot ser un moment clau: “Quan comences la universitat tens 18 anys i és un canvi important, en el que poden produir-se situacions complicades per això és important demanar ajuda quan és necessari”, conclou Tamara Maireles.

Els estudiants que no hagin respost l’enquesta encara poden fer-ho al web https://psico.fcep.urv.cat/e-mental/.