29/10/2024

L’activitat “El detectiu químic” s’actualitza per fomentar l’aprenentatge de ciències en relació amb temes d’actualitat

Es tracta d’un dels mòduls educatius del projecte APQUA de la URV, que pretén fer entenedora la ciència i promoure l’ús de processos científics i l’evidència a l’hora de prendre decisions

Els alumnes participen a un dels mòduls del projecte APQUA.
Els alumnes participen a un dels mòduls del projecte APQUA.

La Universitat Rovira i Virgili ha impulsat l’actualització de l’encaix curricular i del format de l’edició de les guies docent i discent del mòdul “El detectiu químic” del programa escolar del Projecte APQUA de la URV, que ha rebut el finançament de la Diputació de Tarragona. Aquesta activitat fomenta que els alumnes actuïn com a responsables del Departament de Toxicologia d’una empresa que vol usar un extracte d’una planta, originària dels Pirineus, com a conservador natural en l’elaboració industrial d’aliments. Els participants han de fer proves químiques qualitatives i quantitatives per determinar quin és el principi actiu de l’extracte i la seva concentració, estudis toxicològics simulats per comprovar els possibles efectes de l’extracte i determinar quina dosi recomanarien per a comercialitzar-lo. Finalment, reflexionen sobre el seu consum d’additius. El mòdul il·lustra un exemple del paper de la ciència i la tecnologia en la societat a partir de l’estudi d’un tema de salut.

El projecte APQUA és un projecte educatiu de ciències, impulsat per la URV des de l’any 1989 queplanteja l’aprenentatge de ciències a partir de l’estudi i la discussió de temes d’actualitat relacionats amb els productes químics. Els materials d’APQUA s’organitzen en mòduls, els quals estan formats per diverses activitats de treball, en les que es plantegen preguntes obertes i situacions problema i es proporcionen experiments. Amb aquestes eines es treballen les competències i els continguts científics i les habilitats de resolució de problemes perquè els alumnes puguin prendre decisions personals sobre temes cientificotecnològics i ambientals. Els mòduls estan constituïts per un material teòric (guies) i per un material experimental específic.

En els 35 anys de funcionament del projecte, més de 285.000 alumnes pertanyents a més de 1.660 centres educatius i 6.800 docents han fet servir els materials d’APQUA a l’Estat espanyol, el que el converteix en un dels projectes educatius de ciència amb més llarga vida i impacte.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*