24/07/2017

Alumnes d’Arquitectura de la URV estudien com recuperar el Nucli Antic de Riba-roja

Els treballs posen l'accent en la recuperació de la façana fluvial

El riu està sempre present a Riba-roja d'Ebre.

Dotze estudiants de l’assignatura optativa Centres Històrics i Renovació Urbana de 5è curs d’Arquitectura (menció Urbanisme) han treballat en aquest curs 2016-17 sobre la renovació del centre històric de Riba-roja. Han fet una anàlisi de l’estat de la part antiga del poble: des de l’estat de conservació dels edificis fins a la relació del Nucli Antic amb el riu i les possibles actuacions, proposant millores pel centre històric riba-rojà, sempre respectant les seves característiques originals. El dia 14 de juliol, els estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA) Elena Sastre i Olaf Puente, l’investigador Alfons Güell i el professor de l’assignatura i exdirector de l’Escola Josep Bertran van fer la presentació davant els veïns de les conclusions de l’estudi L’arquitectura com a solució? Idees per al nucli antic de Riba-roja d’Ebre, al local cultural Zona Líquida.

El professor Josep Bertran va posar l’accent en la recuperació de la façana fluvial, ja que dóna la imatge del poble des de l’altre costat del riu, i per això va qualificar “d’elements de l’estructura urbana de gran interès” els quatre miradors sobre el riu Ebre que hi ha al poble: el de la Pena, el de Jesús Moncada i els dos que es van obrir l’estiu passat, arran de la remodelació del carrer Sequer.

El professor Josep Bertran, durant la seva exposició.

Un altre aspecte destacat de l‘estudi és la necessitat d’impulsar programes de rehabilitació al Nucli Antic, atenent el mal estat de conservació de molts dels seus edificis, molts abandonats o amb patologies constructives sobre les quals cal actuar. En aquest sentit, a més d’identificar els edificis, els estudiants han fet propostes, entre les quals: actuacions de millora i rehabilitació respectant el tipus de construcció, els materials i els colors de les façanes; el plantejament de noves activitats, com la creació d’hotel rural al Carrer Sequer o la recuperació d’uns baixos a plaça del Forn com a agrobotiga; i altres aspectes relacionats amb els paviments, els colors de les façanes o el tipus d’enllumenat.

De moment “són només idees, propostes no vinculants i no es preveu, per ara, cap intervenció pública”, va explicar el regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament, Josep Maria Piñol. Tot i així, com ell mateix ja va aclarir a l’inici de la xerrada, un dels grans reptes de Riba-roja és la recuperació del nucli històric i, en aquest sentit, “el debat és fonamental. A més punts de vista, més maneres d’actuar”. Piñol també va valorar molt positivament tant el contingut de les propostes com el nombre d’assistents, ja que “és el reflex que d’alguna manera el poble va fent seu l’objectiu de recuperar el Nucli Antic”. Va insistir que “la reactivació del Nucli Antic no sorgirà d’intervencions puntuals. Ha de ser en profunditat, combinant tots els factors, i la demostració final de la reactivació serà el repoblament”. “La finalitat d’actuar al Nucli Antic no és portar turisme, és fer-lo habitable i generar autoestima, d’aquí vindrà l’atractiu i, per tant, el turisme”, va concloure el regidor de Promoció Econòmica. El debat entorn els reptes urbanístics que afronta el municipi de cara al futur està previst que es duguin a terme al Grup de Cultura i Patrimoni, creat en el marc del Pla Estratègic Impulsa 20.30 de Riba-roja, que tot just ha començat a treballar aquest mes de juny passat.

El treball docent de l’ETSA sobre Riba-roja constitueix l’avançament del Pla de recerca sobre els centres històrics de la Ribera d’Ebre que donen al riu, que portarà terme el grup d’investigació de l’Escola denominat Arquitectura, Urbanisme i Paisatge.