17/05/2023
Prop de 500 alumnes de tot Catalunya han viscut en primera persona l’experiència migratòria
S’han reunit a l’estany d’Ivars i Vila-sana per per participar en una activitat educativa experiencial d'un projecte de recerca de la Càtedra UNESCO de Diàleg Intercultural a la Mediterrània de la URV
S’han reunit a l’estany d’Ivars i Vila-sana per per participar en una activitat educativa experiencial d'un projecte de recerca de la Càtedra UNESCO de Diàleg Intercultural a la Mediterrània de la URV
Prop de 500 alumnes de tercer i quart d’ESO de centres educatius públics de tot Catalunya s’han trobat a l’estany d’Ivars i Vila-sana aquest passat 10 de maig per participar en una activitat educativa experiencial en relació amb el fet migratori. Es tracta d’una intervenció educativa que s’emmarca en el projecte de recerca “Èxodes: transitant fronteres visibles i invisibles” de la Càtedra UNESCO de Diàleg Intercultural a la Mediterrània de la URV.
L’objectiu general de la recerca consisteix en conèixer, per una banda, els discursos i les actituds dels joves vers les persones en situació de migració forçosa. I per una altra, avaluar els efectes que una intervenció educativa experiencial té en aquests joves en relació amb els discursos i actituds expressats.
En el paratge natural protegit de l’estany d’Ivars i Vila-sana, els alumnes de secundària van viure en primera persona l’experiència de la migració i el pas de fronteres. Aquest entorn es va transformar en la mar Mediterrània i els països que la conformen, aprofitant que les aigües de l’estany dibuixen un contorn similar al de la conca mediterrània.
Així, l’alumnat va rebre a l’atzar, com a la vida mateixa, un passaport amb una identitat real, la d’una persona nascuda en un indret diferent al seu. A partir d’aquesta identitat heretada van haver de transitar pels cinc kilòmetres de perímetre d’aquest Mediterrani recreat i intentar arribar al destí anhelat.
En el seu viatge van haver de franquejar fronteres, custodiades totes elles per controls duaners, on van comprovar com la construcció de la seva identitat es redueix a un bocí de paper amb la potestat de decidir el seu futur. Un cop finalitzat el viatge, van poder compartir sensacions, emocions i experiències, escrivint-les en uns avions de paper que van llençar al cel conjuntament a mode de tancament.
Per conèixer els discursos dels joves s’ha emprat la tècnica de grups focals i del qüestionari Likert. La setmana del 2 al 5 de maig, l’alumnat participant al projecte va respondre una enquesta en relació amb el fet migratori i el 10 de maig va tenir lloc la intervenció educativa experiencial. Ara, el següent pas consistirà en respondre l’enquesta per segona vegada i comprovar si hi ha hagut algun canvi en els discursos i les actituds expressats amb anterioritat.
L’activitat a l’estany d’Ivars i Vila-sana va ser organitzada per la Càtedra UNESCO de Diàleg Intercultural a la Mediterrània de la Universitat Rovira i Virgili i el Consorci de l’Estany d’Ivars i Vila-sana, amb el suport de la Unió de Consells Esportius de Catalunya (UCEC). I compta amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament d’Ivars d’Urgell, de Jiser Reflexions Mediterrànies i de l’Enciclopèdia Mural.
Els centres que participen en el projecte provenen de tots i cadascun dels Serveis Territorials en els que el Departament d’Educació té dividit el territori. Aquests centres són: INS Abat Oliba (Ripoll), INS d’Aran (Vielha), INS de Deltebre (Deltebre), INS El Calamot (Gavà), INS Els Pallaresos (Els Pallaresos), INS Escola Mestre Andreu (Sant Joan de les Abadesses), INS Lluís Domènech i Montaner (Barcelona), INS Moianès (Moià), INS Salt del Duran (Mollerussa), INS Sant Pol de Mar (Sant Pol de Mar), INS Tarragona (Tarragona), INS Torrent dels Alous (Rubí), INS Vallbona d’Anoia (Vallbona d’Anoia), UEC L’Eina Salesians Sant Jordi PES La Mina (Sant Adrià de Besòs). A més a més, l’activitat va comptar amb la participació i col·laboració d’alumnes del grau en Turisme de la Universitat de Girona.