24/10/2022
Alumnes de secundària experimenten la construcció d’elements del patrimoni amb models 3D amb Escola d’Arquitectura de la URV
Participen en el procés de construcció simulat a petita escala d'elements arquitectònics reals

Participen en el procés de construcció simulat a petita escala d'elements arquitectònics reals
El professorat de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV (ETSA) ha apropat als alumnes de secundària la importància dels elements que conformen l’arquitectura, posant el focus d’atenció en dues tipologies d’arquitectura: la tradicional i la monumental. Les sessions als alumnes de quart d’ESO a segon de batxillerat de l’Insitut de la Senia, l’IES Baix Camp i l’Escola Puigcerver de Reus, els han fet partíceps de l’experiència de construir elements arquitectònics a escala reduïda, aprendre els materials utilitzats i entendre la seva utilització amb exemples arquitectònics reals a partir de models tridimensionals.
Cèlia Mallafrè, professora de l’ETSA, i David Moreno, doctorand, han impulsat el projecte basant-se en una innovació: l’ús de maquetes de resina de models 3D de construccions reals que ells mateixos han escanejat mitjançant la fotogrametria digital o escaneig làser. Els alumnes comprenen, amb una primera explicació teòrica, què és el patrimoni i com es relacionen entre sí el patrimoni monumental i tradicional, i després assimilen els conceptes bàsics dels elements a partir de maquetes constructives. Així, els alumnes participen en el procés de construcció simulat a petita escala d’elements arquitectònics reals, aprenen quins són els materials utilitzats i, amb l’experiència, entenen i valoren el patrimoni construït.

Les maquetes de resina utilitzades com a exemples són, per a l’arquitectura monumental, la catedral de Girona i la catedral de Mallorca per a l’arquitectura monumental, i per a l’arquitectura tradicional, els cocons de Tivenys -dipòsits d’aigua de pedra en sec- i les cabanes de volta de la Fatarella, que són aixoplucs de pedra en sec.
Els alumnes acaben construint i deconstruint una cúpula, una volta de canó i un arcbotant. D’aquesta manera, “coneixen com funciona estructuralment un edifici, com utilitzar un element que serveixi de patró, com funcionen les forces entre les peces i preveure si pot caure o no”, explica Cèlia Mallafrè. Per tots els coneixements que es posen en joc, els dos professors de l’ETSA han fet el taller en el marc d’assignatures diferents: dibuix tècnic, història de l’art, física i matemàtiques.

El projecte “Construir i deconstruir el patrimoni: de l’arquitectura tradicional a l’arquitectura monumental” compta amb el suport de la Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació pel foment de la cultura científica a Catalunya.