28/04/2022

Aprovada la llei per rebaixar els preus de la universitat pública, fruit d’una iniciativa legislativa popular

La proposició de llei pretén aconseguir un únic preu en els estudis de grau i de màster oficial igual al preu més baix, que correspon a les titulacions de Dret, Educació i Filologia

El Ple del Parlament de Catalunya va aprovar ahir 27 d’abril amb una àmplia majoria la Llei de modificació de la llei d’universitats de Catalunya, que rebaixa les taxes universitàries i és fruit d’una iniciativa popular (ILP).

La proposició de llei insta a que, en tres anys, s’han de reduir progressivament els preus públics universitaris, i així aconseguir un únic preu en els estudis de grau i de màster oficial igual al preu més baix que correspon a les titulacions de grau de l’anomenat coeficient A (Dret, Educació, Filologia) i que, actualment, tenen un preu públic per crèdit de 17,69 euros.

Per tant, en el futur, hi haurà un únic preu per a tots els estudis de grau universitari i de màster oficial corresponent al preu més baix actual. No hi haurà diferència en el cost d’estudiar un grau de Dret o Medicina, per exemple, o cursar un màster oficial, en una universitat pública.

Intervencions durant l’aprovació de la llei per rebaixar els preus de la universitat pública. FOTO: Parlament de Catalunya.

El text de la nova llei estableix que els preus dels serveis acadèmics universitaris han de seguir “un model de tarifació social, amb reduccions en els trams de renda més baixos que siguin superiors als llindars de les beques de règim general”, i que s’han de reduir progressivament durant els tres exercicis econòmics següents a l’aprovació de la llei fins que assoleixin un únic preu en els estudis de grau igual o inferior al més baix dels fixats pel Decret 300/2021, de preus públics universitaris.

Pel que fa als estudis de màster, la llei estableix que tinguin un únic preu igual o inferior al 70% del fixat pel mateix decret. El text estableix així mateix que el Govern ha d’articular mesures per fer assequibles les despeses de residència, menjador i transport.