06/03/2024

Arrenca el Campus Challenge del Campus Terres de l’Ebre de la URV amb l’objectiu de resoldre reptes reals del territori

Una setantena d’estudiants dels quatre ensenyaments del Campus, tretze professors i quinze empreses i institucions de les Terres de l’Ebre participen en aquest projecte d’innovació docent

Aquest dimecres s’ha presentat al Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV) el projecte d’innovació docent Campus Challenge. Una iniciativa que té com a objectiu principal que estudiantat, professorat, empreses i institucions treballin conjuntament per proposar solucions a reptes reals plantejats pel teixit empresarial i institucional del territori.

Al Challenge hi participaran una setantena d’alumnes dels quatre graus del Campus (Educació infantil, Educació Primària, Infermeria i ADE), tretze professors (onze del Campus i dos d’internacionals) i quinze empreses i institucions de les Terres de l’Ebre. Durant dos mesos, els participants, organitzats en grups de cinc estudiants, un tutor i un representant de l’empresa o institució, treballaran i compartiran temps i reflexions per proposar solucions als reptes plantejats.

En aquest sentit, Jordi Andreu, professor de la URV i coordinador del projecte Campus Challenge, destaca que per primera vegada els estudiants dels quatre ensenyament del Campus interactuaran entre ells, ja que els grups de treball estaran formats per alumnes dels quatre graus que s’hi imparteixen per fer-los més interdisciplinaris”. Andreu posa èmfasis en la rellevància del projecte en termes de transferència del coneixement: “la participació de quinze empreses i institucions permetrà treballar amb necessitats reals i proposar solucions realistes i viables als agents del territori”.

Les empreses participants en aquest projecte són Amiblu, T-Valley Ecosystem, la Cambra de Comerç de Tortosa, l’Associació Celíacs de Catalunya, ControlPack, FITES Terres Ebre, INFOSA, JABIL, KENSHO, SB Hotels, Tortosa Esports (Ajuntament de Tortosa), el Club Atletisme Terres de l’Ebre (ATE), l’Escola de Teatre i Circ d’Amposta (EtcA), el CRAI Campus Terres de l’Ebre i el Campus Terres de l’Ebre de la URV. Els reptes proposats s’emmarquen en els disset ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) i giren entorn de temàtiques com la millora del salari emocional, la salut i el benestar dels treballadors; la incorporació del compromís social i mediambiental; la millora de la mobilitat territorial; l’aplicació de la perspectiva de gènere o la conscienciació sobre la diversitat; la reducció de l’ús de plàstics en el procés industrial, o la  promoció dels pro-biòtics naturals, entre d’altres.

El projecte es durà a terme a través de la metodologia Challenge Based Learning (CBL) o aprenentatge basat en desafiaments, la qual consisteix en crear un programa formatiu relacionant l’empresa i la Universitat i proporciona un marc d’aprenentatge eficaç per poder resoldre reptes del món real.

Després de la sessió d’avui on s’ha presentat el projecte, s’han donat a conèixer les empreses participants i els reptes que plantegen i s’han creat els grups de treball, el pla de treball previst és que fins a mitjan maig es treballi per equips en la resolució dels reptes i la segona quinzena de maig es presentin els resultats. També està previst reconèixer el millor projecte, el premi es desvetllarà durant la fase de treball.

El projecte Campus Challenge s’ha inclòs dins de la convocatòria de projectes d’innovació docent de l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV i ha estat possible gràcies al seu finançament.