23/12/2022

Arrenca un projecte que estudia els nous imaginaris del rural a l’Estat espanyol

Investigadors del Departament d’Estudis de Comunicació participen a RURALIM, una investigació per conèixer les narratives del rural a partir de l’estudi de les representacions en la cultura, el documental i el periodisme

Pobles d’arreu de l’Estat espanyol pateixen la falta d’habitants, i molts estan qualificats d’espais rurals en risc de despoblació irreversible. La qüestió ha irromput en l’agenda pública dels mitjans de comunicació i les institucions han reactivat l’activitat d’aquestes zones amb plans de promoció del medi rural. Aquests esforços renovats, però, han d’anar acompanyats d’una reflexió sobre les narratives que circulen socialment sobre el món rural. El projecte de recerca, RURALIM “Nous imaginaris del rural a l’Espanya Contemporània: cultura, documental i periodisme” se centra en l’estudi dels nous imaginaris del món rural a l’Estat espanyol.

El Departament d’Estudis de Comunicació de la URV i el Grup de Recerca en Comunicació Asterisc contribueixen a estudiar la nova mirada col·lectiva de la ruralia a la península. Tot això en un context on ha proliferat una imatge estereotipada pròpia de la idealització, la victimització o la ridiculització del camp. RURALIM, doncs, és un projecte que dona la volta a aquesta idea per identificar i reflexionar sobre els relats que presenten el futur de la ruralia com un espai possible, sostenible i més just.

El projecte està definit amb una base humanista i culturalista, per tant, aplica la lectura en profunditat de produccions culturals, artístiques i audiovisuals tant en ficció com en l’àmbit documental i periodístic. Els objectes d’estudi estan relacionats amb les noves narratives del rural amb presència als mitjans tradicionals i emergents. Així doncs, s’analitzaran produccions en l’àmbit de la literatura, el cinema, la televisió o les noves produccions audiovisuals.

RURALIM oferirà resultats en format assagístic i també amb articles acadèmics reflexius, crítics i d’anàlisi cultural. També pretén realitzar una producció de vídeo-assaig en format curt, amb la intervenció d’acadèmics, experts i amb persones involucrades en organitzacions o moviments del rural. A més, l’estudi té la intenció de ser una guia d’acompanyament per a les institucions i pels creadors de les mobilitzacions rurals.

L’equip que materialitza el projecte està liderat per Enric Castelló, catedràtic del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili, i compta amb la participació d’investigadors de la Universitat com Bernat López, Enrique Canovaca i Marina Troyano, així com altres de la Universitat de Córdoba, la Universitat del País Basc, Bangor University (UK) i Princeton University (EUA)

El projecte està en consonància amb els objectius d’organitzacions internacionals que fomenten el desenvolupament sostenible, el consum responsable i l’acció climàtica. És finançat pel Ministerio de Ciencia e Innovación, l’Agència Estatal de Investigación i els Fons Europeu de Desenvolupament Regional ‘Una manera de hacer Europa’ (PID2021-122696NB-I00).

Per a més informació podeu consultar la pàgina web del projecte.